Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 13 Ogos 2013

BIARLAH PILIHAN UNTUK MENJADI HEBAT



Dalam jualan semua yang terlibat pasti ingin menjadi seorang yang hebat. Menurut istilah kamus Dewan Edisi Keempat hebat membawa makna kepada teramat sangat atau luar biasa (gagah,kuat, dahsyat, elok dan bagus). Kerana itu ramai yang berlumba-lumba untuk menjadi hebat tidak terperi jadinya. Sememangnya hebat menjadikan satu pilihan dan kayu ukuran bagi memastikan pencapaian yang dimahukan dapat dinikmati sampai bila-bila apabila menceburi bidang jualan ini. Bukan sesuatu yang mustahil menjadi hebat kerana ia nya bukan satu mimpi tapi impian untuk melakukan dan melaksanakannya. 

Dalam memastikan agar kehebatan yang diingini boleh dilaksanakan terdapat empat komponen utama menjadikan seseorang dalam melakukan jualan boleh terus menjadi hebat iaitu

i.             Kemahiran
Peroleh segala skil yang ada dikemas kini setiap masa menjadikan diri seorang pakar yang diketahui umum akan kebolehan dan kebijaksanaan dalam melakukan jualan. Domain kan diri kuasai sebaik mungkin biar kita hebat segala dan setiap penjuru. Elakkan diri dari mudah dan cepat merasa lemah semangat, kecewa dan merana tapi sentiasa berdiri tegak pertahankan apa yang kita lakukan selama ini. Orang yang hebat sentiasa berfikiran positif dan melakukan dengan sebaik yang termampu. Jangan di hirau pada yang orang lain perkatakan tapi ambil berat berapa banyak hasilnya yang boleh kita peroleh.

ii.           Penjagaan
Menjadi orang yang hebat perlu bermula dari dalaman lagi. Sentiasa bersemangat untuk melakukan biarpun badai menghalangnya dengan begitu kuat sama sekali. Restu ibu bapa restu Allah juga. Dapatkan segera kerana pembentukan diri adalah hasil dari doa mereka untuk kita. Dalam apa juga keadaan sekalipun biarpun angin bertiup kencang, ribut taufan datang menyerang namun kedudukan kita tetap sama sekali bersedia untuk menghadapinya. Cekal, tabah dan sabar kerana alang-alang menyeluk pekasam biarlah sampai ke pangkal lengan juga. Semua itu adalah satu cabaran buat kita untuk diatasi.

iii.          Kesungguhan
Lekuk batu dititik air selalu. Begitulah umpamanya dalam memberikan kesungguhan dalam melakukan tugasan jualan. Tiada yang mustahil asalkan ada kemahuan di hati. Lakukan secara konsisten dengan pengetahuan yang mendalam. Lakukan dengan apa yang tahu untuk dilakukan. Jangan main hentam membabi buta begitu sahaja. Bersungguh kalau tiada ilmu tidak ke mana juga. Cari ilmu agar kekurangan dapat ditampung dan kesungguhan boleh dilakukan dengan sebaik yang mungkin. Usaha itu bukankah tangga kejayaan.

iv.          Penyerahan diri secara total kepada Allah
Firman Allah bermaksud ‘dan orang-orang Yang berusaha Dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama kami, Sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan Sesungguhnya (Pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang Yang berusaha membaiki amalannya’ (Surah Al-Ankabut Ayat 69).

Berpaksikan kepada Allah SWT dengan melakukan secara istiqamah dan bersungguh menganggap apa juga yang berlaku dan terjadi sebagai satu ujian dan menguji kesabaran di atas segala cabaran, halangan, dugaan dan masalah yang timbul. Jangan hanya hebat di dunia sahaja tapi di akhirat tidak ke mana. Lenturkan diri kita hebat kedua-duanya mencari keredaan dan keberkatan Allah jua. Umur kita tidak panjang di dunia ini tapi usia kita akan kekal selama-lamanya di dunia yang satu lagi. Oleh itu lakukanlah sebaik mungkin melakukan jualan mencari keuntungan bukan sahaja di dunia tapi juga untuk akhirat sama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan