Amat mengecewakan apabila dengan mudah dan senang kita kehilangan apa yang
kita hajati dalam melakukan jualan. Hilang dan amat terasa ruginya kalau ia nya
benar-benar berlaku dan terjadi. Terasa sungguh meyakinkan untuk mendapatinya
dengan begitu mudah dan senang tapi malangnya begitu mudah pula hilang sebegitu
sahaja. Inilah yang menyukarkan tugasan kita dalam melakukan jualan. Apa yang
dikhuatiri boleh senang dan mudah diperoleh tapi sebenarnya hilang dan tidak
mudah untuk di peroleh dalam melakukan jualan adalah seperti
i.
Gagal dalam mendapatkan penutupan jualan
ii.
Gagal dalam mendapatkan temu janji
iii.
Gagal untuk bertemu dengan prospek walaupun temu janji
telah ditetapkan
iv.
Gagal memberikan harapan dan sinar kepada bakal pembeli
atau pelanggan ketika presentasi dilakukan
v.
Gagal di atas kehilangan pelanggan yang telah setia
berurusan dengan kita
Memang mengecewakan tapi secara jujurnya terimalah dengan hati yang terbuka
dengan rela hati. Menyedihkan tapi kena sedar bukan penghujung jalan atau
penamat karier kita dalam jualan. Dah nak hilang dan tak boleh nak buat apa-apa
pun. Ada hikmah nya dan mungkin satu pengajaran dan iktibar buat diri kita.
Kerana itu sebaik-baik tindakan apabila kita telah kehilangan dalam melakukan
jualan perlu lakukan perkara-perkara seperti berikut iaitu
i.
Redha atas apa yang berlaku dan terjadi
Tak perlu bersedih
memikirkan apa yang berlaku dan terjadi. Terima seadanya. Setiap kejadian yang
berlaku pasti ada hikmah nya yang pasti tidak kita ketahui. Sekali gagal bukan
gagal selama-lamanya. Teruskan sahaja usaha yang ada yang pasti ada kejayaan
yang menanti tanpa kita ketahui. Yang penting teruskan saja usaha yang ada
tanpa mengenal erti putus asa dan kecewa.
ii.
Set kan dalam fikiran
Tetapkan dahulu
dalam diri kita bahawa setiap kegagalan yang berlaku adalah satu cabaran yang
perlu ditempuh dengan hati yang terbuka tanpa adanya rasa kecewa dan putus asa.
Apa yang kita lakukan, lakukan dengan sebaik yang mungkin. Bukan angan-angan
kosong tapi penuh matlamat untuk mencapai kejayaan. Fikir yang positif agar
tindakan juga akan turut positif.
iii.
Muhasabah diri
Berfikir semula
bermuhasabah di mana salah dan silap kita di atas kegagalan yang dilalui.
Sentiasa mengesan dan ketahui agar di masa hadapan tidak sama sekali diulangi
apa yang telah kita lakukan di masa salah dan silapnya. Nak berjaya kenalah
laku bedah siasat sentiasa agar apa yang kita lakukan sentiasa sempurna di
hadapan bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui.
iv.
Berdoa sentiasa
Mintalah pada
Allah. Sentiasa dilakukan sama ada berjaya ataupun tidak. Minta pada Allah
sentiasa per mudahkan segala tugasan kita dan minta juga pada Allah agar setiap
bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui terbuka hati mereka menerima produk
yang ditawarkan dengan senang dan mudah sama sekali. Hanya pada Allah tempat
kita meminta dan hanya pada Allah sahaja tempat kita menyerahkan diri kita.
Tapi kena ingat doa sahaja kalau usaha tidak ke mana sudah pasti hasilnya tak
ada apa pun.
Yang penting jangan mudah putus asa dan kecewa. Kena cuba dan cuba lagi.
Sekali gagal bukan bermakna gagal segala-galanya. Mesti ada jalan
penyelesaiannya mesti ada jalan menyinari harapan buat diri kita. Kadang-kadang kena bersedia untuk gagal pula
kerana bukan boleh sentiasa berada dalam kejayaan. Ada masa nya di atas tidak
mustahil pula berada di bawah. Semuanya ketentuan Allah asalkan hati sentiasa
terbuka dan usaha berterusan dilakukan secara konsisten. Jangan kalut, resah
dan berserabut kepala dibuatnya. Lakukan sebaik yang mungkin agar sinar
kejayaan boleh kita peroleh lagi dan selamanya.
amkasih ya infonya , aku akan sellau sabara dan tetap focus kerja
BalasPadam