Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 7 Ogos 2013

BALIK KAMPUNG






Sememangnya setiap kali Aidil Fitri menjelma sudah pasti program Balik Kampung menjadi satu agenda tahunan kemestian walaupun ada di kalangan kita jarak rumah kediaman dengan rumah orang tuanya tidaklah sejauh mana. Di corong-corong radio saat ini telah mula berkumandang lagu arwah Sudirman bertajuk Balik Kampung tidak putus-putus di putarkan tanpa jemu seolah-olah menjadi satu lagu baru yang diputarkan. Begitulah hebatnya Balik kampung di Malaysia ini. Satu perkara kemestian bagi rakyat Malaysia meraikan Aidil Fitri yang akan hadir tidak berapa lama lagi.

Bila dah balik kampung gunakan kesempatan yang ada. Kena ada serampang dua mata. Sambil menyelam minum air. Masa inilah kesemua adik beradik dan saudara mara terdekat kita cukup mudah untuk ditemui. Ikatan silaturahim perlu dikekalkan , mana yang dah keruh di buang  sahaja hanya tinggalkan yang jernih itu yang diutamakan. Jalinan persahabatan membina networking itulah yang perlu disemai dan dikekalkan sama sekali. Menjuallah apa produk sekalipun sudah pasti tiada siapa akan dan boleh untuk marah dan bermusuh kerana di hari lebaran di hari itulah untuk semua orang dalam mood yang ceria dan gembira meraikan kehadiran Aidil Fitri.

Lakukan perancangan kerana hanya dengan perancangan segala tindakan yang dilakukan pasti berjalan lancar dan teratur. Perut kenyang jualan terlaksana waktu balik ke rumah kediaman pasti menggembirakan. Jangan risau jangan pula nak segan kerana di musim raya inilah cukup mudah melakukan jualan untuk kita sama-sama kena ambil kesempatan mana yang boleh kerana

i.             Kepercayaan dah keyakinan lebih terserlah
Bila balik kampung sudah semestinya orang telah pun mengenali diri kita. Bila dah kenal sudah pasti  kepercayaan pasti wujud dalam diri mereka tentang kita. Pergunakan sebaik yang mungkin atas kepercayaan mereka menerima diri kita dengan memberikan kempen dan promosi terbaik tentang produk yang ditawarkan kepada mereka tentang segala kelebihan, keuntungan dan istimewanya produk yang ingin kita tawarkan. Kepercayaan mereka terhadap kita amat penting bagi kita pergunakan dengan sebaik yang mungkin.

ii.           Suasana dalam penuh keceriaan
Bukan setakat menyambut Aidil Fitri tetapi pertemuan dengan saudara mara akan lebih merapatkan ukhuwah dan jalinan silaturahim sesama kita. Bila dah ada jalinan persaudaraan sudah pasti ia nya akan berlangsung dengan suasana yang lebih santai, harmoni dan ceria. Bila keadaan sudah sebegini sudah semestinya dalam melakukan jualan akan memberikan impak dan pulangan yang terbaik kepada kita juga. Berkomunikasilah dengan sebaik yang mungkin dan ada kalanya buat permulaan ada yang akan mengutuk kita dahulu. Anggaplah ia nya satu gurauan yang memberikan laluan mudah buat kita untuk melakukan jualan.

iii.          Padat dan ringkas
Tak perlu berjela-jela memberikan persembahan dan presentasi. Tak perlu sebarang nota, pertunjukan slide, katalog dan sebagainya. Cukuplah penawaran dilakukan secara penyampaian mulut serba ringkas, padat dan senang difahami. Sekurang-kurangnya mereka mengetahui dan memahami akan apa yang kita lakukan dan ingin tawarkan. 

Jangan berhenti untuk mencuba. Tak salah pun. Usaha kena ada dan berterusan melakukannya baru boleh nampak hasilnya mengalir seperti mana yang kita mahukan. Bertemu dan bersua sememangnya amat digalakkan dalam Islam tapi sejauh mana pertemuan tersebut mampu kita manipulasikan ia menjadi sesuatu yang boleh mendatangkan pendapatan pula kepada kita. Bukankah balik kampung juga di kira satu kos yang perlu ditanggung? Dapat lepas bayar minyak kereta, saman 'speed trap' dan tol sekurang-kurangnya boleh juga saudara-mara atau adik-beradik tolong ‘COVER’ kan kos perbelanjaan kita menerusi keuntungan dari produk-produk yang kita tawarkan. Tak cuba mana nak tahu dah cuba pasti nak buat lagi.