Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 18 Ogos 2013

KESAN MEREKA YANG HEBAT MELAKUKANNYA



Berada di dalam kelompok atau pasukan tim jualan yang dianggotai lebih dari seorang kakitangan sememangnya cukup mencabar. Terdapat banyak kerenah dan perangai yang perlu di ambil tahu terlebih dahulu di samping merangka strategi dan memastikan tugasan jualan mereka berjaya di laksanakan. Berurusan dengan manusia sememangnya terdapat pelbagai cabaran dan dugaan yang perlu ditempuh dengan sebaik yang mungkin.

Terdapat tanda-tanda bagaimana untuk mengetahui kakitangan dalam tim jualan seseorang itu berjaya atau tidak dalam melakukan tugasan jualannya yang perlu diketahui. Kebiasaannya orang-orang yang berjaya dalam sesebuah kumpulan tim jualan itu adalah

i.             Sentiasa menjadikan pendapatan tambahan seperti komisen dan ganjaran sebagai perkara yang lebih di utamakan dari gaji yang diterima

ii.           Menjaga segala prosedur dan tatacara kerja sebagai sesuatu yang perlu diikuti dan dipatuhi.

iii.          Tidak pernah berhenti mencari prospek dalam apa juga keadaan sekalipun

iv.          Tahu apa yang perlu mereka lakukan tanpa perlu pengawasan yang rapi

v.            Mengetahui dengan lebih mendalam apa yang dikehendaki oleh bakal pembeli atau pelanggan agar tidak mudah terlepas begitu sahaja

vi.          Bertanggungjawab sepenuhnya pembelajaran diri mereka sendiri dan bukannya menunggu untuk diberi latihan

vii.        Mencari jalan penyelesaian yang terbaik bagi pelanggannya sebelum pelanggan beredar meninggalkan dirinya

viii.       Elakkan prospek, bakal pembeli atau pelanggan mengemukakan aduan dan komplen ke atas tugasan mereka

ix.         Tidak sama sekali menjadi satu-satu kegagalan sebagai satu alasan tapi sebagai satu pengajaran paling berguna buat diri mereka

x.           Berusaha sebaik mungkin untuk mengatasi pencapaian terbaik mereka setiap masa

xi.         Merasa tidak puas dengan pencapaian yang telah dicapai dan dilakukan

xii.        Ramalan dan jangkaan yang diberikan sentiasa tepat dan betul

xiii.      Sentiasa bersyukur ke hadrat Allah atas segala yang telah dianugerahkan pada nya tanpa perlu bersungut, merungut dan mudah merasa kecewa.

Jadilah pemimpin yang sentiasa adil dalam melaksanakan amanah yang diberikan. Jangan pilih kasih atas seseorang kakitangan tim jualan. Lihat perangai dan kesungguhan mereka melakukan tugasan. Perbaiki mana-mana kakitangan yang ada kekurangannya dan beri dorongan serta semangat menaikkan lagi kesungguhan mereka dalam melakukan tugasan. Kita manusia mereka juga manusia, kita ada perasaan mereka juga sama jadi bertindak bijak, adil dan saksama agar tim jualan yang diamanahkan ini bergerak dalam kecemerlangan dan kejayaan seperti mana yang diimpikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan