Teringat saya di tahun 70an dan 80an di mana setiap kali menjelangnya
Ramadhan salah satu tugasan yang tidak dilupakan sehingga hari ini adalah
penghantaran Kad Ucapan Aidil Fitri. Sememangnya agak melecehkan kerana
terpaksa ke kedai yang berdekatan mencari kad-kad ucapan yang cantik dan menarik
pada penglihatan mata termasuk kata-kata yang tertulis yang boleh menusuk jiwa bila
membaca di dalamnya. Membeli setem dan menampalnya untuk dihantar ke destinasi
tempat yang dimahukan untuk menghantarnya. Paling menjadi ingatan apabila
setiap kad yang dihantar memerlukan balasan semula dari penerima kad raya
tersebut. Seperti mana dalam pantun yang di nyatakan ‘Kad Raya Sudah diterima,
Sudah dibaca Balas Semula’. Itulah nostalgia yang masih tidak dapat di lupakan
sama sekali.
Walaupun kini telah pun memasuki zaman millenium dengan kemudahan
menghantar e-card atau mesej sms dan e-mel sahaja namun penggunaan kad Raya
masih lagi boleh dipraktikkan dan dengan
sebaik yang mungkin. Walaupun kini harga pengiriman setem telah dinaikkan kepada
enam puluh sen tapi sebenarnya masih relevan lagi untuk dihantar kepada kenalan
atau sahabat handai mahupun pelanggan-pelanggan sedia ada. Apa yang dimaksudkan
masih relevan lagi adalah kerana
i.
Merapatkan lagi silaturahim terutamanya dengan para-para
pelanggan setia kita
ii.
Penerimaan yang tidak disangka-sangka oleh penerima kad
akan memberikan satu kesan baik tanpa kita dan mereka sedari
iii.
Boleh melakukan promosi
sama ada dengan mencetak reka bentuk kad raya khas dan/atau menyertakan
sekali risalah yang berkaitan
iv.
Sekurang-kurangnya kita tahu siapa pelanggan sebenarnya
kita
v.
Jangan harapkan balasan kad dari mereka tapi sentiasa
harapkan agar mereka sentiasa mahu berurusan lagi dan lagi di masa hadapan
vi.
Selagi mereka terasa diingati sudah pasti ingatan mereka
terhadap kita tidak akan mudah luntur sama sekali
vii.
Hebahan mulut daripada mereka kepada kenalan mereka amat
kita perlukan sama sekali.
viii. Ada kalanya kad
yang dihantar dijadikan satu hiasan dinding pula kepada mereka yang boleh kita
pergunakan agar promosi berterusan mungkin tanpa kita sedari
ix.
Kos terlibat masih dikira cukup rendah dan berbaloi untuk
melakukannya
x.
Masa yang diperuntukkan tidaklah terlalu lama bergantung
kepada berapa ramai pelanggan yang ingin kita hantarkan kad tersebut.
Jangan berputus harap. Gunakan dengan sebaik yang mungkin agar kita boleh
manfaatkan apa yang kita mahukan. Memang ada keluar modal sedikit tapi cukup
berbaloi dan menyeronokkan kalau perkara sebegini dapat dilakukan. Kena pandai
ambil kesempatan dengan kehadiran Aidil Fitri yang tidak lama lagi akan kita
sambut. Dahlah nak dapatkan pelanggan cukup susah kita peroleh takkan pelanggan
yang sedia ada pun begitu mudah pula untuk kita lepaskan. Berikan sebaik yang
mungkin agar keyakinan dan kepercayaan mereka terhadap kita semakin utuh dan
kuat sampai bila-bila.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan