Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 1 April 2012

Tindakan mengeratkan jalinan perhubungan (rapport)


Dalam membina ‘rapport’ yang sepertimana yang dikehendaki oleh kita semua, ada beberapa tindakan yang amat perlu dititikberatkan oleh kita semua dalam memastikan ianya berjalan lancar. Membina ‘rapport’ ini tidaklah sesukar mana tapi ianya juga memerlukan satu usaha yang konsisten dan berterusan supaya prospek/pelanggan tidak akan lari dan menjauhkan diri dari kita. Jangan terlalu difikirkan tentang kesukaran melakukannya tetapi sentiasa fikirkan tentang manfaat dan kelebihan untuk kita apabila ‘rapport’ ini dapat dilakukan.


Tindakan-tindakan yang perlu diambil supaya jalinan hubungan ‘rapport’ ini boleh berlaku dengan mudah adalah melalui cara


i.                    Berusaha mencari titik persamaan
Yang dimaksudkan dengan mencari titik persamaan ini adalah dari segi keselesaan antara kita dengan prospek/pelanggan tersebut. Apabila terdapatnya keselesaan dan keserasian antara kita dan mereka maka semakin timbul kemesraan dan kepercayaan untuk berbual dan melakukan perbualan yang lebih bertenaga dan bersahaja. Lebih mudah perbanyakan melakukan pertanyaan-pertanyaan yang ‘open ended’ iaitu mencari satu jalan kemukakan satu soalan yang lebih mudah untuk dijawab baik supaya kedua-dua pihak lebih mudah untuk berinteraksi. Jangan sama sekali berdebat atau masing-masing cuba untuk menunjuk pandai. Di waktu beginilah masa yang terbaik untuk membantu kita  mendapatkan info dan segala jenis maklumat tentang kehidupan peribadinya, hobi kegemarannya, kepercayaan dan nilai-nilai serupa antara kita dan prospek/pelanggan tersebut.


ii.                  Lakukan secara ikhlas bukan mendesak
Pastikan apa yang kita lakukan, mesti dilakukan dengan seikhlas-ikhlasnya dan sejujur-jujurnya. Jangan sama sekali ada udang sebalik batu dahulu. Lakukan dengan cara berterus terang dahulu apa tujuan kita dan apa sebabnya kita datang untuk menemui beliau. Jangan terlalu mendesak atau kita terlalu terdesak pula. Imbangkan keperluan dan kemahuan kita dahulu untuk merapatkan lagi hubungan kita dengannya. Kepercayaan akan timbul kepada kita jika kita berjaya menunjukkan kepada prospek/pelanggan tersebut tentang betapa kita datang bertemu dan berjumpa dengan mereka adalah disebabkan keikhlasan dan kejujuran kita kepadanya.


iii.                Penampilan diri
Bila bertemu dengan prospek/pelanggan pastikan kita jangan sama sekali memakai seluar trek dan tshirt bersukan seolah-olah kita hendak mengajak prospek/pelanggan tersebut bermain sukan. Pastikan ianya menarik dan berketerampilan ditunjukkan supaya prospek/pelanggan tersebut lebih senang dan yakin terhadap kita. Siapa agak-agaknya nak bersembang dengan kita andai kata kita terlalu selekeh dan berserabut pula tindakan kita.


iv.                 Empati
Mendapatkan empati dari prospek/pelanggan amat diperlukan juga. Empati di sini bolehlah merujuk kepada melihat dan memahami orang lain dengan melihat perkara-perkara dari perspektif mereka dan kenal pasti emosi mereka. Mainan emosi amat penting dalam jualan. Mungkin pada mulanya agak sukar untuk prospek/pelanggan tersebut menerima tawaran kita tapi disebabkan kita agak pandai untuk bermain dengan emosi mereka tidak mustahil untuk kita mendapatkan penutupan jualan. Sebagai contoh seperti menimbulkan kerisauan, kesangsian, kesukaran dalam mendapatkan lagi produk kita di pasaran boleh menimbulkan empati kepada mereka.


v.                   Menggunakan cerminan
Bukan bermakna kita dituntut untuk melihat cermin pada badan kita sendiri dan rupa paras wajah kita berhadapan dengan cermin. Apa yang dimaksudkan di sini adalah untuk kita perlu menyesuaikan diri kita kepada prospek/pelanggan dengan cara tubuh badan dan bahasa pertuturan mencerminkan apa yang orang tersebut bercakap ataupun apa yang diperkatakan. Seolah olah kita berada didalam pemikiran orang yang berada dihadapan kita. Gunakan bahasa yang jelas dan mudah difahami oleh si pendengar agar ia nya lebih menarik minat seseorang dari kita berkata dan bercakap dengan bahasa yang kurang dimengerti dan difahami oleh si pendengar. Sesuaikan dengan keadaan, jika kita memahami dialek prospek/pelanggan dan kita merasakan dialek tersebut boleh kita pertuturkan, tidak salah kalau kita melakukannya kerana ianya sudah pasti memberikan keyakinan kepada mereka untuk ketahui dengan lebih faham dan tahu akan apa yang kita tawarkan kepadanya.


Sebenarnya apa yang diperkatakan ini adalah perkara-perkara yang sering kali kita lakukan antara kita sedar ataupun tidak. Berusaha semula dan kenal pasti mana kelemahan kita supaya ianya tidak berulang lagi di masa hadapan. Lebih baik kita faham dahulu ke atas prospek/pelanggan tersebut terlebih dahulu dari prospek/pelanggan tersebut memahami kehendak kita pula. Kita yang berhajat  dan memerlukannya jadi kita kena memahami dan mengetahui dahulu tentang prospek/pelanggan tersebut.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan