Dalam membina ‘rapport’ yang
sepertimana yang dikehendaki oleh kita semua, ada beberapa tindakan yang amat
perlu dititikberatkan oleh kita semua dalam memastikan ianya berjalan lancar.
Membina ‘rapport’ ini tidaklah sesukar mana tapi ianya juga memerlukan satu usaha yang
konsisten dan berterusan supaya prospek/pelanggan tidak akan lari
dan menjauhkan diri dari kita. Jangan terlalu difikirkan tentang kesukaran
melakukannya tetapi sentiasa fikirkan tentang manfaat dan kelebihan untuk kita
apabila ‘rapport’ ini dapat dilakukan.
Tindakan-tindakan yang perlu
diambil supaya jalinan hubungan ‘rapport’ ini boleh berlaku dengan mudah adalah
melalui cara
i.
Berusaha mencari titik persamaan
Yang
dimaksudkan dengan mencari titik persamaan ini adalah dari segi keselesaan
antara kita dengan prospek/pelanggan tersebut. Apabila terdapatnya keselesaan
dan keserasian antara kita dan mereka maka semakin timbul kemesraan dan
kepercayaan untuk berbual dan melakukan perbualan yang lebih bertenaga dan
bersahaja. Lebih mudah perbanyakan melakukan pertanyaan-pertanyaan yang ‘open
ended’ iaitu mencari satu jalan kemukakan satu soalan yang lebih mudah untuk
dijawab baik supaya kedua-dua pihak lebih mudah untuk berinteraksi. Jangan sama
sekali berdebat atau masing-masing cuba untuk menunjuk pandai. Di waktu beginilah
masa yang terbaik untuk membantu kita mendapatkan
info dan segala jenis maklumat tentang kehidupan peribadinya, hobi
kegemarannya, kepercayaan dan nilai-nilai serupa antara kita dan
prospek/pelanggan tersebut.
ii.
Lakukan secara ikhlas bukan mendesak
Pastikan apa
yang kita lakukan, mesti dilakukan dengan seikhlas-ikhlasnya dan
sejujur-jujurnya. Jangan sama sekali ada udang sebalik batu dahulu. Lakukan
dengan cara berterus terang dahulu apa tujuan kita dan apa sebabnya kita datang
untuk menemui beliau. Jangan terlalu mendesak atau kita terlalu terdesak pula.
Imbangkan keperluan dan kemahuan kita dahulu untuk merapatkan lagi hubungan
kita dengannya. Kepercayaan akan timbul kepada kita jika kita berjaya
menunjukkan kepada prospek/pelanggan tersebut tentang betapa kita datang
bertemu dan berjumpa dengan mereka adalah disebabkan keikhlasan dan kejujuran kita
kepadanya.
iii.
Penampilan diri
Bila bertemu
dengan prospek/pelanggan pastikan kita jangan sama sekali memakai seluar trek
dan tshirt bersukan seolah-olah kita hendak mengajak prospek/pelanggan tersebut
bermain sukan. Pastikan ianya menarik dan berketerampilan ditunjukkan supaya
prospek/pelanggan tersebut lebih senang dan yakin terhadap kita. Siapa
agak-agaknya nak bersembang dengan kita andai kata kita terlalu selekeh dan
berserabut pula tindakan kita.
iv.
Empati
Mendapatkan
empati dari prospek/pelanggan amat diperlukan juga. Empati di sini bolehlah
merujuk kepada melihat dan memahami orang lain dengan melihat perkara-perkara
dari perspektif mereka dan kenal pasti emosi mereka. Mainan emosi amat penting
dalam jualan. Mungkin pada mulanya agak sukar untuk prospek/pelanggan tersebut
menerima tawaran kita tapi disebabkan kita agak pandai untuk bermain dengan
emosi mereka tidak mustahil untuk kita mendapatkan penutupan jualan. Sebagai
contoh seperti menimbulkan kerisauan, kesangsian, kesukaran dalam mendapatkan
lagi produk kita di pasaran boleh menimbulkan empati kepada mereka.
v.
Menggunakan cerminan
Bukan bermakna
kita dituntut untuk melihat cermin pada badan kita sendiri dan rupa paras wajah
kita berhadapan dengan cermin. Apa yang dimaksudkan di sini adalah untuk kita perlu
menyesuaikan diri kita kepada prospek/pelanggan dengan cara tubuh badan dan
bahasa pertuturan mencerminkan apa yang orang tersebut bercakap ataupun apa
yang diperkatakan. Seolah olah kita berada didalam pemikiran orang yang berada
dihadapan kita. Gunakan bahasa yang jelas dan mudah difahami oleh si pendengar
agar ia nya lebih menarik minat seseorang dari kita berkata dan bercakap dengan
bahasa yang kurang dimengerti dan difahami oleh si pendengar. Sesuaikan dengan
keadaan, jika kita memahami dialek prospek/pelanggan dan kita merasakan dialek
tersebut boleh kita pertuturkan, tidak salah kalau kita melakukannya kerana
ianya sudah pasti memberikan keyakinan kepada mereka untuk ketahui dengan lebih
faham dan tahu akan apa yang kita tawarkan kepadanya.
Sebenarnya apa yang diperkatakan
ini adalah perkara-perkara yang sering kali kita lakukan antara kita sedar ataupun tidak.
Berusaha semula dan kenal pasti mana kelemahan kita supaya ianya tidak berulang
lagi di masa hadapan. Lebih baik kita faham dahulu ke atas
prospek/pelanggan tersebut terlebih dahulu dari prospek/pelanggan tersebut
memahami kehendak kita pula. Kita yang berhajat
dan memerlukannya jadi kita kena memahami dan mengetahui dahulu
tentang prospek/pelanggan tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan