Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 17 April 2012

TIGA PERKARA UTAMA DALAM JUALAN


Just as in dealing with a prospect, with your sales team, you need to PULL not PUSH. You need to ASK not TELL and you need to HELP not SELL’ – Sean McPheat, Motivator Jualan

Inilah yang perlu kita lakukan apabila kita berhadapan dengan prospek/pelanggan apabila kita ingin melakukan jualan. Lakukan dengan betul agar keputusan dalam mendapatkan penutupan jualan dapat di perolehi dengan berkesan sekali. Persiapan diri dan kaedah yang diperlukan ketika menjual perlu di perkemaskan lagi agar prospek/pelanggan yang ditemui pasti dapat memberikan satu keputusan yang menyeronokkan pada kita akhirnya.

Tindakan-tindakan yang diperlukan semasa kita berhadapan dengan prospek/pelanggan adalah dengan diperlukan sangat dengan melakukan kaedah seperti berikut

·         You need to PULL not PUSH

Bila berhadapan dengan prospek pastikan kita mampu untuk menarik minat mereka untuk mereka berikan perhatian sepenuhnya tatkala kita sedang melakukan presentasi dan persembahan kepada mereka. Jangan memaksa sama sekali tetapi berikan maklumat-maklumat berfakta dan tunjukkan bahawa produk yang ditawarkan kepada mereka adalah jalan penyelesaian terbaik kepada masalah yang mereka sedang alami. Pujukan dengan cara dan jalan yang betul menunjukkan kepentingan produk kepada mereka memenuhi keperluan mereka mencari penyelesaian masalah mereka amatlah dituntut sama sekali.

·         You need to ASK not TELL

Banyakkan bertanya bukannya banyakkan mengomel. Hadkan tempoh masa bercakap kita dalam melakukan presentasi dan persembahan kita dengan memberikan penekanan kepada manfaat dan kelebihan produk yang ditawarkan dan selebihnya banyakkan bertanya supaya kita dapat memahami apa yang diperlukan dan dimahukan oleh prospek/pelanggan tersebut disesuaikan dengan produk yang ditawarkan. Lagi banyak bertanya lagi banyak kita ketahui. Lagi banyak kita penerangan produk kepada mereka maka lagi sedikitlah kita ketahui keperluan mereka yang sebenarnya. Elakkan dari komunikasi sehala tetapi cuba cari jalan untuk berkomunikasi secara dua hala dengan lebih berkeyakinan dan menunjukkan betapa kita amat berprihatin ke atas permasalahan yang mereka tanggung selama ini.

·         You need to HELP not SELL

Berniatlah untuk membantu orang seramai yang boleh melalui produk yang ditawarkan dan tunjukkan kepada mereka bagaimana produk yang kita ada ini dapat membantu mereka untuk menyelesaikan permasalahan yang mereka tanggung selama ini. Tunjukkan kepada mereka tanpa menggunakan dan menerima tawaran yang diberikan, sampai bila-bila pun masalah mereka sudah pasti tidak akan ada cara dan kaedahnya untuk diberi penyelesaiannya. Apabila kita terlalu sibuk untuk membantu orang terutama prospek/pelanggan yang kita cari secara tidak langsungnya jualan akan mengikut sekali sejajar dengan bantuan yang kita kemukakan. Kerana itu niat kena perbetulkan dahulu untuk bantu seramai yang termampu dan bukannya jualan sebanyak yang termampu. Semakin ramai kita bantu semakin banyak pula jualan berjaya dihasilkan. Bila berjaya melakukan jualan dengan banyaknya bermakna pendapatan dan komisen kita akan semakin bertambah dari masa ke semasa tanpa kita sedari.
 
Kerana itulah kita apabila melakukan jualan dengan prospek/pelanggan yang ditemui kena ingat sentiasa agar kita perlu untuk melakukan tarikan daripada memujuk, bertanya jangan perkatakan dan membantu bukannya menjual. Kalau ini yang kita lakukan, prospek/pelanggan akan lebih yakin kepada kita menyebabkan penutupan jualan mudah terjadi dan membolehkan kita dengan senang pula mencapai sasaran yang diberikan. Sebenarnya ianya cukup berkait antara satu sama yang lain. Ingat tiga perkara ini agar setiap perbuatan kita melakukan jualan dipermudahkan dan tidak sama sekali disukarkan.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan