Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 26 April 2012

BERIKAN PENGHARGAAN


Jonathan Low
Mendengar ceramah tentang jualan oleh Jonathan Low ataupun dikenali J Lo dari Power up Success telah diberikan tugasan mengajar tentang melakukan jualan kepada semua pendengar-pendengar yang menghadirinya pada hari tersebut. Antara topik yang disentuh adalah berkenaan dengan ‘Bagaimana untuk melakukan pelanggan merasa ia nya cukup dihargai atau merasa gembira setelah menerima tawaran dari kita


Berdasarkan tajuk tersebut beliau telah memberikan satu contoh dari pengalaman yang beliau hadapi semasa membeli i-Phone di Amerika Syarikat baru-baru ini semasa menghadiri persidangan di sana. Menurut beliau, beliau merasa begitu terharu dengan layanan mesra yang telah diberikan dan ditunjukkan oleh kakitangan Apple Inc bukan sahaja semasa penerangan tawaran produk yang diberikan tetapi juga semasa beliau habis sahaja membayar bil pembelian telefon yang mana sehingga kini kenangan tersebut cukup sukar beliau lupakan.

Ayat penghargaan yang telah diberikan oleh kakitangan Apple Store apa ketika itu kepadanya adalah seperti berikut :

Tahniah di atas kesudian saudara membuat keputusan yang tepat bagi membeli barangan keluaran  kami sebuah telefon i-Phone untuk kegunaan saudara. Kami berasa cukup berbangga dan mengucapkan selamat datang menyertai ke dunia dan ahli keluarga Apple

Apa yang dirasakannya ketika itu? Menurut beliau, beliau begitu terkejut dengan kenyataan yang diberikan dan merasa cukup berbangga ketika itu dengan memiliki barangan jenis Apple yang baru dibelinya. Terasa ketika itu beliau begitu dihargai dan cukup diberi penghormatan yang amat besar kepadanya.

Alangkah baiknya jika kita yang melakukan jualan juga mengucapkan dan melakukan perkara yang sama memberikan satu penghargaan yang besar kepada pelanggan-pelanggan kita setelah pelanggan-pelanggan kita menerima tawaran yang ditawarkan kepada mereka. Elakkan dari mengatakan terima kasih sahaja kepada mereka tetapi perkatakanlah satu penghargaan yang boleh memberikan satu implikasi dan kesan untuk satu jangka masa yang panjang kepada pelanggan-pelanggan tersebut. Tidak mustahil untuk dilakukan demi memberikan satu penghargaan kepada pelanggan-pelanggan kita.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan