Dalam melakukan tele-marketing bagi
mendapatkan satu temu janji yang idamkan bukannya semuanya boleh dihubungi
begitu sahaja dengan mudahnya. Ada yang ‘engaged’, terbiarkan sahaja panggilan
yang kita lakukan tanpa diangkat untuk menjawabnya dan yang paling sayu rasanya
jika panggilan yang dibuat dan dilakukan hanya mesin suara syarikat Telco yang
menjawabnya bagi pihak prospek/pelanggan yang dihubungi.
Bagi yang ‘engaged’ tidak berjawab
ataupun panggilan dibiarkan begitu sahaja tanpa memberi jawapan balas mungkin
boleh cuba untuk kita hubungi semula tapi apa pula tindakan kita jika ‘Mel
suara’ yang muncul meminta kita meninggalkan pesanan? Apa yang perlu kita
lakukan pula? Mungkin langkah-langkah berikut dapat kita lakukan bersama agar
setiap prospek yang cuba kita hubungi tidak sama sekali kita merasakan hilang
dan rugi begitu sahaja tanpa ada usaha yang sepatutnya selepas nada Mel suara
tersebut habis bercakap. Jangan kita cepat menutup talian telefon atau
membiarkannya begitu sahaja tetapi cuba untuk melakukannya seperti berikut
• Bercakap dengan berhemah, nada yang baik dan jelas.
• Jika merasakan
berkemungkinan akan muncul mempunyai masalah
untuk memahami apa yang kita
ingin sampaikan kerana loghat, sakit
tekak atau apa-apa sebab lain, mempertimbangkan untuk
meminta orang rakan setugas untuk bercakap mewakili diri kita.
• Beri nama kita sendiri, nama organisasi yang
diwakili (jika kita menelefon
dari sebuah organisasi) dan
nombor telefon yang lengkap pada permulaan
mesej.
• Secara ringkas,
tepat dan padat jelaskan kenapa
kita melakukan panggilan. Mel suara bukan tempat untuk berbicara
lama dan panjang berjela-jela dalam satu jangka masa
• Mohon jasa baik
prospek/pelanggan tersebut memanggil balik.
• Mungkin terdapat kaedah
atau alternatif yang lain untuk menghubungi kita jika boleh (e-mel misalnya, atau nombor telefon
yang lain jika ada).
• Tolong jangan diberikan nombor telefon bimbit jika
telefon tersebut tidak sentiasa dihidupkan.
• Ulangi nama dan nombor telefon
pada akhir mesej
dengan harapan si penerima tersebut boleh
menulis untuk kembali menghubungi kita.
• Nyatakan kemaafan kita atas luangan
masa beliau mendengar mel suara dari kita
• Maklumkan sebagai penutup ucapan
terima kasih dan ucapkan yang kita menunggu panggilan dari prospek/pelanggan
tersebut.
Yang
pentingnya kita sanggup untuk berusaha. Walaupun hanya mel suara sahaja yang
menjawabnya tapi sekurang-kurang kita tetap mencuba. Jangan sama sekali putus
asa asalkan ada usaha pasti kejayaan yang akan muncul juga. Terpulang kepada
prospek/pelanggan untuk menghubungi kita, yang penting kita dah sampaikan apa
yang kita hajati dan kehendaki. Tidak salah untuk mencuba, yang penting
berusaha sentiasa walaupun kesukaran menjelma.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan