Saat yang paling
menggembirakan dalam melakukan jualan adalah apabila kita berjaya mendapatkan
penutupan jualan. Apabila pelanggan bersetuju sahaja menerima tawaran, inilah
detik dan waktunya yang ditunggu oleh kita sebagai satu kejayaan peribadi
mendapatkan juga produk yang ditawarkan diterima oleh pelanggan akhirnya.
Mulalah terfikir dan mengira berapa pula komisen dan pendapatan tambahan bakal
diterima tidak lama lagi.
Dalam sebuah video
bertajuk ‘What really happens when you close a sale’ yang
disampaikan oleh pakar motivasi jualan Tom Hopkins mengatakan terdapat
empat situasi yang berlaku apabila terjadinya penutupan jualan terlaksana yang
mungkin kita sedari ataupun tidak. Antara situasi yang dinyatakan tersebut
adalah
·
Kita membantu pelanggan merasionalkan
keputusan yang mereka
telah putuskan
Pelanggan mula menerima hasil daripada penyelesaian
kepada masalah mereka berjaya diselesaikan dengan menerima tawaran produk dari
kita. Kita berjaya meyakinkan mereka dan tunjukkan bahawa produk yang
ditawarkan adalah produk yang paling bersesuaian dengan apa yang mereka cari
selama ini sebagai satu kaedah atau jalan penyelesaian kepada masalah mereka.
Memberikan fakta dan testimoni serta membantu menunjukkan caranya bagaimana
masalah mereka boleh dibantu dan ditolong akan menampakkan lagi dan memudahkan
mereka untuk cepat dan segera menerima tawaran yang dikemukakan.
·
Kita membantu pelanggan menghalang
dari penangguhan tindakan
Kesungguhan dan kemesraan dari kita membuatkan pelanggan
merasakan kita telah menunjukkan kepada beliau tentang pentingnya dan perlunya
produk yang ditawarkan diterima oleh mereka dengan merasakan satu kerugian
kepada mereka jika mereka tidak menerimanya. Apabila kita bersungguh sudah
pasti pelanggan jua akan bersungguh untuk menerima dengan merasakan produk yang
bakal diambilnya nanti akan dapat menyelesaikan permasalahan beliau.
·
Kita membantu pelanggan berurusan
mengatasi ketakutan mereka
Orang kalau nak membeli atau menerima tawaran yang
ditawarkan, pasti memikirkan banyak kali sama ada ia nya menguntungkan beliau
atau tidak. Ketakutan yang tidak dapat dielakkan kerana sesiapapun yang tidak
mahu menanggung kerugian sama sekali. Ketakutan pelanggan yang berjaya kita
atasi sahaja inilah yang akan membuatkan kita berjaya mendapatkan penutupan
jualan daripada pelanggan tersebut.
·
Kita membantu pelanggan untuk mengatasi ketidaktegasan melakukan keputusan
Pasti akan kita temui bagaimana pelanggan menjadi mahu
tidak mahu, tergagap-gagap, keliru dan menunjukkan serba salah untuk tidak
menerimanya ataupun tidak tawaran yang dikemukakan. Kepentingan dalam
memastikan membantu pelanggan memahami dan memberi keyakinan bahawa produk yang
ditawarkan adalah sememangnya berbaloi dan memuaskan hati pelanggan itu dengan
sendirinya pasti mengakibatkan pelanggan telah melakukan keputusan yang betul
dan pasti buat dirinya.
Pastikan tugasan kita selepas mendapatkan penutupan jualan jangan
diabaikan sama sekali. Memberikan perkhidmatan selepas jualan perlu dijaga
dengan baik dan teratur demi menjaga kepercayaan pelanggan tersebut ke atas
kita. Nak dapat penutupan jualan pun sukar inikan pula nak abaikan pelanggan
tersebut begitu sahaja. Berikan kesungguhan kita dalam memberikan penerangan
yang sebaik mungkin supaya pelanggan tersebut memahami apa yang ingin
disampaikan dengan niat untuk membantu mereka dengan kesungguhan yang
bersungguh-sungguh. Semakin ramai kita membantu semakin banyak kita boleh
perolehi penutupan jualan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan