Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 3 April 2012

PENTINGNYA KEPERCAYAAN


Salah satu penyebab utama kenapa penutupan jualan boleh dilakukan dengan baik dan mudah adalah disebabkan kepercayaan pelanggan terhadap diri kita. Hanya kerana percaya sahaja orang boleh terima apa sahaja yang kita tawarkan walaupun produk yang ditawarkan tidaklah sebaik mana dan berkualiti mana. Tapi kerana percaya sahaja seolah-olah satu tarikan kuat umpama kekuatan sang magnet yang sedang menarik besi yang berada di hadapannya, boleh dilakukan. Sukar hendak dipercayai tetapi itulah hakikatnya.


Dalam mendapatkan kepercayaan seseorang pelanggan itu terhadap kita, beberapa langkah ini perlu dilakukan untuk memastikan bahawa segala tindakan kita dapat dilaksanakan untuk mendapatkan lagi kepercayaan pelanggan iaitu


i.                    Bertindak secara jujur dan ikhlas
Jangan sesekali menipu atau mengambil kesempatan di atas prospek/pelanggan kita terutama sekali ketika bantuan amat diperlukan oleh mereka. Tidak salah berkata benar walaupun kita merasakan produk yang ditawarkan tidak laku untuk diterima dan penawaran kita ditolak. Keikhlasan dan kejujuran akan membuktikan semula kepada mereka tentang apa yang kita perkatakan kepada mereka. Yakin bahawa apa yang kita lakukan hanyalah kerana Allah SWT.


ii.                  Kita adalah pakar dan sedia maklum tentang produk yang ditawarkan
Keyakinan dalam melakukan penawaran membolehkan kita lebih diyakini dan mendatangkan lagi kepercayaan terhadap kita. Seolah-olah seorang doktor pakar yang merawat pesakitnya, apa saja yang beliau perkatakan dianggap betul dan benar kerana semua orang tahu apa yang doktor tersebut berkata adalah melalui pengalaman dan pengetahuan beliau dalam bidang tersebut. Jadi bagaimana orang nak pertikaian apa yang doktor itu nyatakan. Begitulah juga dengan kita yang melakukan jualan, kena tahu betul-betul tentang produk yang ingin ditawarkan supaya apa yang kita katakan dan perkatakan menjadi pendorong kuat kepada pendengar untuk lebih mempercayai dan meyakini apa yang ditawarkan.


iii.                Niat untuk membantu
Fikirkan manfaat orang lain dahulu sebelum memikirkan apa manfaat untuk diri kita pula. Bantu prospek/pelanggan kita dahulu supaya dengan produk yang kita tawarkan boleh mereka pergunakan dengan sepenuhnya, memuaskan hati mereka dan menyelesaikan permasalahan mereka jika mereka terima tawaran produk dari kita. Setelah selesai semuanya untuk mereka barulah kita boleh berkira-kira berapa banyak pendapatan kita selepas itu.


iv.                 Penampilan diri
Jaga penampilan diri kerana itu yang prospek/pelanggan lihat dahulu. Bersesuaian dengan ketika dan tempatnya kena ambil tindakan serius dan bersungguh. Jangan sama sekali ambil sambil lewa dan ambil mudah sahaja dikhuatiri selepas pertemuan pertama langsung tiada lagi pertemuan seterusnya. Penampilan diri melambangkan keperibadian seseorang dan menunjukkan keyakinan diri. Jika kita tidak ketahui tentang penampilan diri belajar dari seseorang yang sentiasa tahu tonjolkan dirinya melakukan penampilan diri yang terbaik di hadapan mata kita.


v.                   Permudahkan dan jangan disukarkan
Tiada siapa yang mahu setiap perkara yang dimahukan dan diperlukan terasa bagai sukar sahaja untuk mendapatkannya. Tunjukkan cara dan kaedah yang terbaik untuk prospek/pelanggan tersebut berupaya mendapatkan produk yang kita tawarkan secara lebih mudah dan senang bagaikan memetik bunga di taman permainan.  Setiap perkara yang dipermudahkan kepada orang lain, Allah SWT akan sentiasa membalas semula kepada kita untuk dipermudahkan kita melakukannya kepada orang lain pula


vi.                 Jangan mudah bersangka buruk
Kalau kita nak orang percaya kepada kita bermakna kita kena percaya dahulu terhadap orang tersebut terlebih dahulu. Semuanya bergantung pada kita sendiri. Wujudkan kemesraan supaya jalinan perhubungan yang baik dapat diamalkan dengan segera dan mudah untuk berinteraksi. Sedangkan Rasulullah SAW menyeru kepada kita agar kita tidak mudah sama sekali berburuk sangka kepada orang walaupun kita bertemu dengannya. Bersangka baklah dahulu agar pelanggan yang berada di hadapan kita dengan mudah memberikan kepercayaannya kepada kita ketika dan masanya kita melakukan jualan terhadapnya.


Sebenarnya bukan sukar atau susah untuk mendapatkan kepercayaan orang kepada kita tetapi kerana kita sentiasa merasa boleh atau tidak boleh sahaja yang mengakibatkan kita seolah-olah terasa agar sukar dan payah sungguh untuk memulakannya apatah lagi untuk melakukannya. Jangan pula terlalu ego dan berlagak di hadapan orang sehingga mereka merasa cukup meluat dan menyampah melihat kita apabila bertemu. Elakkan perkara-perkara yang negatif dan berprasangka buruk terhadap prospek/pelanggan tetapi sentiasa ingat yang kita perlu lakukan juga demi menjaga periuk nasi kita dan karier kita dalam bidang jualan ini.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan