Haru biru
dibuatnya jika prospek/pelanggan asyik menekan diri kita dalam melakukan jualan
tentang tawaran harga dan pulangan kadar keuntungan yang ditawarkan kepada
dirinya. Baginya harga dan kadar keuntungan memainkan faktor terpenting
kepadanya tanpa memikirkan segala kelebihan yang lain yang pasti dan boleh
mereka manfaatkannya selain harga dan kadar keuntungan. Seolah-olah seperti
satu ancaman dan tiada kompromi langsung buat kita mencari jalan bagaimana
untuk hadapi situasi ini.
Jangan mudah
mengalah apatah lagi merasa kecewa yang bukan-bukan, mudah putus asa apa tah
lagi terlalu memberikan ruang kepada prospek/pelanggan memberikan kata putus
yang harga memainkan peranan yang penting kepadanya. Masih banyak ruang dan kaedahnya untuk kita
melakukan yang terbaik memberikan penerangan kepada mereka. Sedangkan kereta
BMW atau FERRARI yang mahal harganya masih mampu dan boleh dijua,l kenapa
produk seperti yang kita tawarkan tidak boleh berada di pasaran dan diterima?
Mungkin tindakan
berikut boleh membantu kita dalam melakukan penawaran yang terbaik kepada
prospek/pelanggan kita yang tidak hanya pada harga sahaja iaitu
I.
Nilai produk
kepada situasi prospek/pelanggan
Mengetahui apa
nilai terbaik untuk prospek/pelanggan yang ditemui, memahami kondisi mereka
dalam pulangan yang bakal mereka perolehi, manfaatnya dan segala kelebihan yang
pasti didapati mereka sama ada berbaloi ataupun tidak. Semakin tinggi produk
yang ditawarkan dapat memenuhi dan menyelesaikan permasalahan mereka semakin
mudah untuk mereka menerima dengan mudah tanpa pertikaian berapa harga yang
ditawarkan.
Seperti pakej
umrah yang rasanya begitu banyak sekali ditawarkan oleh syarikat-syarikat
pelancongan yang menawarkan pelbagai bentuk pakej bukan setakat melakukan umrah
sahaja tetapi juga berpeluang melakukan
ziarah di mana-mana negara Islam yang diingini. Kebiasaannya ramai yang
mengikuti pakej umrah mengikut kemahuan dan kemampuan seseorang berdasarkan
kepada nilai dalam pakej yang ditawarkan sama ada menggunakan selebriti, nama
syarikat, kemudahan tempat tinggal, syarikat penerbangan dan sebagainya.
II.
Kirakan kos jika
prospek tidak ambil
Semua orang nak
dapat untung dan pastinya tiada siapa yang inginkan kerugian. Memaklumkan secara
berfakta jika masih sukar untuk menerima produk yang ditawarkan dengan cara dan
kaedah mengambil kira segala kos yang timbul jika prospek/pelanggan masih sukar
lakukan keputusan seperti mana yang diharapkan.
Umpama seseorang
yang ingin mendirikan sebuah rumah yang diidamkan, seorang kontraktor binaan
pasti akan memberikan segala konsultasinya kepada pelanggannya tentang apa yang
beliau boleh buat dengan bersesuaian budget yang dikemukakan oleh pelanggan
beliau. Segala barangan dan hasil kerja yang ditawarkan pasti mengikut
keperluan dan kemahuan yang dimahukan mengikut budget yang diperkatakan
terlebih dahulu. Harga barang binaan kebiasaannya akan naik dan mahu tidak mahu
budget tersebut menjadi pilihan kedua setelah mengetahui apa bahan binaan yang
diperlukan dan kos yang akan ditanggung di perolehi asalkan rumah idaman yang
dimahukan dapat dibina dengan jangka masa waktu yang akan ditentukan terlebih
dahulu akan kesiapannya.
III.
Kelebihan memberi
satu solusi mengatasi pesaing tawarkan
Bersaing dengan
pesaing amat memeritkan tetapi jika dapat ditunjukkan dan diberi kefahaman yang
baik dan mudah difahami kepada prospek/pelanggan tentang perbezaan dan kekuatan
produk yang kita tawarkan walaupun terdapat perbezaan harga yang ditawarkan.
Manfaat dan pulangan kepada prospek/pelanggan tidak semestinya sama asalkan
kita boleh memberikan satu perkhidmatan yang menyenangkan dan memudahkan lagi
kepada mereka sudah dikira cukup memadai.
Lihatlah
kedai-kedai emas walaupun sudah ketahui dengan harga yang agak eksklusif dan
reka bentuk yang pelbagai namun pilihan sebenar barangan emas bukanlah pada
harga emas tersebut yang ditawarkan tetapi apa yang diperlukan adalah bagaimana
reka bentuk yang terkini dan menawan memainkan faktor penting dalam pemilihan
barangan yang dikehendaki.
IV.
Yakin dengan
produk yang ditawarkan
Pastikan hendak
menjual segala pengetahuan produk bukan setakat diketahui sahaja tetapi merasa
yakin dan percaya dalam diri kita sendiri
akan kehebatan dan kemampuan produk yang ditawarkan kepada prospek/pelanggan.
Keyakinan dan kepercayaan diri kita sendiri akan membuatkan prospek/pelanggan
yang berada di hadapan kita akan turut sama merasa yakin dan percaya seperti
mana yang kita rasai.
Pengalaman membeli
telefon bimbit adalah satu pengalaman yang biasa kita tempuhi. Ada model yang
hendak kita beli dan mahukan tetapi apabila pergi sahaja ke kedai telefon lain
pula yang dibeli. Ini semuanya kerana kita amat mudah terpesona dan terpikat
hasil dari penerangan dan kefahaman yang
diberikan oleh penjual kedai tersebut. Kebiasaannya harga akan menjadikan
pilihan yang kedua setelah ciri-ciri yang ada pada telefon tersebut menjadi
pilihan utama.
Jangan
hanya kerana terdapatnya bangkangan jualan dalam penawaran harga habis kecut
kita dibuatnya. Berpendirian kukuh dan nyatakan secara berhemah dan berbudi
bahasa menyatakan dengan penuh keyakinan tentang apa yang produk yang
ditawarkan kepada mereka boleh dilakukan demi menjaga dan menjamin keperluan
mereka dapat di perolehi menyelesaikan permasalahan mereka. Yakin dengan produk
yang ditawarkan akan memberikan keyakinan juga kepada prospek/pelanggan yang
ditemui. Anggap sebagai satu cabaran dan bukannya sebagai satu halangan. Lagi
banyak halangan yang berlaku menandakan prospek/pelanggan tersebut semakin
berminat dengan produk yang ditawarkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan