Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 18 April 2012

ANCAMAN HARGA


Haru biru dibuatnya jika prospek/pelanggan asyik menekan diri kita dalam melakukan jualan tentang tawaran harga dan pulangan kadar keuntungan yang ditawarkan kepada dirinya. Baginya harga dan kadar keuntungan memainkan faktor terpenting kepadanya tanpa memikirkan segala kelebihan yang lain yang pasti dan boleh mereka manfaatkannya selain harga dan kadar keuntungan. Seolah-olah seperti satu ancaman dan tiada kompromi langsung buat kita mencari jalan bagaimana untuk hadapi situasi ini.

Jangan mudah mengalah apatah lagi merasa kecewa yang bukan-bukan, mudah putus asa apa tah lagi terlalu memberikan ruang kepada prospek/pelanggan memberikan kata putus yang harga memainkan peranan yang penting kepadanya.  Masih banyak ruang dan kaedahnya untuk kita melakukan yang terbaik memberikan penerangan kepada mereka. Sedangkan kereta BMW atau FERRARI yang mahal harganya masih mampu dan boleh dijua,l kenapa produk seperti yang kita tawarkan tidak boleh berada di pasaran dan diterima?

Mungkin tindakan berikut boleh membantu kita dalam melakukan penawaran yang terbaik kepada prospek/pelanggan kita yang tidak hanya pada harga sahaja iaitu

I.                    Nilai produk kepada situasi prospek/pelanggan 


Mengetahui apa nilai terbaik untuk prospek/pelanggan yang ditemui, memahami kondisi mereka dalam pulangan yang bakal mereka perolehi, manfaatnya dan segala kelebihan yang pasti didapati mereka sama ada berbaloi ataupun tidak. Semakin tinggi produk yang ditawarkan dapat memenuhi dan menyelesaikan permasalahan mereka semakin mudah untuk mereka menerima dengan mudah tanpa pertikaian berapa harga yang ditawarkan.

Seperti pakej umrah yang rasanya begitu banyak sekali ditawarkan oleh syarikat-syarikat pelancongan yang menawarkan pelbagai bentuk pakej bukan setakat melakukan umrah sahaja tetapi juga  berpeluang melakukan ziarah di mana-mana negara Islam yang diingini. Kebiasaannya ramai yang mengikuti pakej umrah mengikut kemahuan dan kemampuan seseorang berdasarkan kepada nilai dalam pakej yang ditawarkan sama ada menggunakan selebriti, nama syarikat, kemudahan tempat tinggal, syarikat penerbangan dan sebagainya.

II.                  Kirakan kos jika prospek tidak ambil


Semua orang nak dapat untung dan pastinya tiada siapa yang inginkan kerugian. Memaklumkan secara berfakta jika masih sukar untuk menerima produk yang ditawarkan dengan cara dan kaedah mengambil kira segala kos yang timbul jika prospek/pelanggan masih sukar lakukan keputusan seperti mana yang diharapkan.

Umpama seseorang yang ingin mendirikan sebuah rumah yang diidamkan, seorang kontraktor binaan pasti akan memberikan segala konsultasinya kepada pelanggannya tentang apa yang beliau boleh buat dengan bersesuaian budget yang dikemukakan oleh pelanggan beliau. Segala barangan dan hasil kerja yang ditawarkan pasti mengikut keperluan dan kemahuan yang dimahukan mengikut budget yang diperkatakan terlebih dahulu. Harga barang binaan kebiasaannya akan naik dan mahu tidak mahu budget tersebut menjadi pilihan kedua setelah mengetahui apa bahan binaan yang diperlukan dan kos yang akan ditanggung di perolehi asalkan rumah idaman yang dimahukan dapat dibina dengan jangka masa waktu yang akan ditentukan terlebih dahulu akan kesiapannya.
   
III.                Kelebihan memberi satu solusi mengatasi pesaing tawarkan


Bersaing dengan pesaing amat memeritkan tetapi jika dapat ditunjukkan dan diberi kefahaman yang baik dan mudah difahami kepada prospek/pelanggan tentang perbezaan dan kekuatan produk yang kita tawarkan walaupun terdapat perbezaan harga yang ditawarkan. Manfaat dan pulangan kepada prospek/pelanggan tidak semestinya sama asalkan kita boleh memberikan satu perkhidmatan yang menyenangkan dan memudahkan lagi kepada mereka sudah dikira cukup memadai.

Lihatlah kedai-kedai emas walaupun sudah ketahui dengan harga yang agak eksklusif dan reka bentuk yang pelbagai namun pilihan sebenar barangan emas bukanlah pada harga emas tersebut yang ditawarkan tetapi apa yang diperlukan adalah bagaimana reka bentuk yang terkini dan menawan memainkan faktor penting dalam pemilihan barangan yang dikehendaki.

IV.                Yakin dengan produk yang ditawarkan


Pastikan hendak menjual segala pengetahuan produk bukan setakat diketahui sahaja tetapi merasa yakin dan percaya dalam diri kita sendiri  akan kehebatan dan kemampuan produk yang ditawarkan kepada prospek/pelanggan. Keyakinan dan kepercayaan diri kita sendiri akan membuatkan prospek/pelanggan yang berada di hadapan kita akan turut sama merasa yakin dan percaya seperti mana yang kita rasai.

Pengalaman membeli telefon bimbit adalah satu pengalaman yang biasa kita tempuhi. Ada model yang hendak kita beli dan mahukan tetapi apabila pergi sahaja ke kedai telefon lain pula yang dibeli. Ini semuanya kerana kita amat mudah terpesona dan terpikat hasil dari penerangan dan  kefahaman yang diberikan oleh penjual kedai tersebut. Kebiasaannya harga akan menjadikan pilihan yang kedua setelah ciri-ciri yang ada pada telefon tersebut menjadi pilihan utama.

Jangan hanya kerana terdapatnya bangkangan jualan dalam penawaran harga habis kecut kita dibuatnya. Berpendirian kukuh dan nyatakan secara berhemah dan berbudi bahasa menyatakan dengan penuh keyakinan tentang apa yang produk yang ditawarkan kepada mereka boleh dilakukan demi menjaga dan menjamin keperluan mereka dapat di perolehi menyelesaikan permasalahan mereka. Yakin dengan produk yang ditawarkan akan memberikan keyakinan juga kepada prospek/pelanggan yang ditemui. Anggap sebagai satu cabaran dan bukannya sebagai satu halangan. Lagi banyak halangan yang berlaku menandakan prospek/pelanggan tersebut semakin berminat dengan produk yang ditawarkan.
 
 
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan