Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 16 April 2012

SEBUAH ISTANA DI KEMUDIAN HARI


Sabda Rasulullah bermaksud "Aku menjamin dengan sebuah istana yang terdapat di tepi syurga bagi orang yang meninggalkan perdebatan walaupun dia benar, aku menjamin dengan sebuah istana yang terdapat di tengah syurga bagi orang yang meninggalkan dusta walaupun bergurau, dan aku menjamin dengan sebuah istana yang tertinggi bagi orang yang membaguskan akhlaknya" [Hadis Riwayat Abu Dawud].

Itulah janji Rasulullah SAW ganjaran khas buat kita jika dapat menunaikan tiga perkara penting dalam kehidupan kita sehari-harian. Bukan sahaja setakat dalam kehidupan sahaja tetapi juga dalam pekerjaan kita dalam melakukan tugasan melakukan jualan. Bagi memastikan kejayaan dalam melakukan jualan perlu ada kejayaan terlebih dahulu dalam diri kita untuk diperbetulkan. Cabaran memang besar, tapi kalau kita hadapinya dengan baik dan berkesan sudah pasti hasilnya juga baik untuk kita. Kerana itu kita amat disarankan agar sentiasa bersabar, tenang dan tidak mudah mengeluh dalam menghadapi segala macam dan bentuk cabaran, rintangan, dugaan dan masalah yang timbul samada ianya kecil atau sukar yang amat sangat.

Tiga perkara yang di saran oleh Rasulullah SAW untuk kita sama-sama menjaganya terutama ketika melakukan jualan secara lebih beretika dan profesional adalah dengan

i.                    Jangan berdebat

Sama sekali ketika kita melakukan persembahan dan presentasi memberikan penerangan ataupun ketika berlakunya bangkangan jualan pastikan yang kita tidak sama sekali berdebat apatah lagi hendak meninggikan suara kepada prospek/pelanggan kita. Sedangkan Rasulullah SAW tidak menggemarinya apatah pula prospek/pelanggan yang berada di hadapan kita. Pasti ianya akan memberikan satu imej yang tidak baik kepada diri kita balik. Kita yang hendakkan prospek/pelanggan tersebut menerima tawaran kita sepatutnya biarlah kita sahaja yang beralah dan bukannya prospek/pelanggan tersebut beralah.

Jika ianya berlaku dan terjadi juga, ambil tindakan bijak dan pantas supaya prospek/pelanggan tidak menyedari yang kita juga sudah naik angin dibuatnya hanya semata-mata perangai atau sikap buruk yang telah ditunjukkan oleh prospek/pelanggan tersebut kepada kita. Layanilah dengan kemesraan dan bersabar banyak dalam segala hal menghadapi dugaan yang mendatang. Lebih baik terus mendiamkan diri dari terus bersuara mempertahankan apa yang diperkatakan walaupun apa yang diperkatakan itu sentiasa betul dan benar tetapi tetap juga salah hanya disebabkan pada pandangan prospek/pelanggan tersebut hanya pendapat beliau sahaja yang betul dan benar patut diterima oleh kita.

ii.                  Jangan menipu

Elakkan dari menipu sama sekali. Nak kejar sasaran dan komisen tak pasal-pasal dapat dosalah pula. Perbaiki dan per kemaskan diri kita fahami sepenuhnya tentang pengetahuan produk sebelum melakukan pertemuan dengan prospek/pelanggan. Bagi penerangan biar jelas dan mudah pula mereka fahami supaya tiada satu pun yang akan diperkatakan pula di kemudian hari. Biar ikhlas dan jujur bila beri penerangan, menghadapi bangkangan, mendapatkan penutupan jualan dan memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada mereka. Niat kena betul supaya kita perlukan prospek/pelanggan untuk kita beri bantuan sewajarnya dan bukannya untuk mendapatkan keuntungan begitu sahaja.

iii.                Pelihara akhlak

Budi pekerti dan bersopan santun amalan kita semenjak dari dahulu lagi. Kekalkan mana yang baik tanda keperibadian sebenar kita. Jangan cepat melatah apatah lagi menyombong diri menunjukkan keegoan kita yang tidak bertempat. Bertemu dengan prospek/pelanggan jangan sama sekali bercakap besar dan meninggi diri takuti nanti selepas ini, sememangnya tiada siapa pun pula akan teringin bertemu dan melakukan temu janji lagi dengan kita.

Tidak salah merendah diri dan tidak salahnya kita selalu beralah dengan karenah dan perangai prospek/pelanggan yang kita temui. Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa. Akhlak yang baik sentiasa dihormati orang walaupun ke mana juga kita pergi dan berada. Prospek/pelanggan pasti akan bergembira dan merasa selesa dengan kehadiran kita. Bila mereka dah mula rasa selesa maka semakin mudahlah kita melakukan jualan dan mendapatkan lagi lebih banyak penutupan jualan terhadap mereka.

Kalau kita lakukan tiga perkara ini dengan baik dan sempurna seperti mana yang disarankan oleh Rasulullah SAW bermakna kita telah lalui dan lakukan satu sunah Rasulullah SAW. Bukan sekadar ganjaran pahala sahaja yang kita perolehi tetapi janji Rasulullah SAW untuk menghadiahkan istana juga boleh didapati di akhirat kelak. Satu kerja boleh perolehi pelbagai ganjaran yang boleh kita terima dengan sewenang-wenangnya di dunia mahupun di akhirat tanpa merasa susah payah yang amat sangat. Taat kepada Allah dan Rasulullah ternyata amat mudah untuk kita lakukan. Personaliti dan imej  melambangkan imej kita yang dibawa ke mana juga kita pergi dan berada bagi menambahkan lagi keyakinan prospek/pelanggan untuk bertemu dan mendengar apa yang akan kita persembahkan nanti kepada mereka.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan