Pada 7hb Disember 2011 ketika saya
memandu, saya terdengar siaran Radio Sinar FM slot Sinar Pagi bersama yang
dikendalikan oleh Najman dan Zul Yahya bersama tetamu jemputan mereka
Dato Dr Mohd
Fadzillah Kamsah. Banyak sungguh masalah manusia ini sampai boleh
diketengahkan dalam sebuah rancangan radio yang terkemuka di masa kini.
Tertarik saya mendengarnya bagaimana Dato Mohd Fadzillah Kamsah mengemukakan
cadangan beliau dalam menyelesaikan satu-satu masalah yang ditimbulkan oleh
pendengar dengan cara yang begitu berhemah dan memahami setiap persoalan yang
dikemukakan.
Apa yang membuatkan saya begitu
tertarik, terdapat seorang lelaki yang menelefon beliau menanyakan tentang soalan
yang juga berkait rapat dengan karier kita di masa kini. Soalan beliau adalah
seperti berikut, “Dato, saya adalah seorang yang melakukan
jualan dengan majikan saya, masalahnya sekarang bagaimana saya hendak melakukan
jualan sepertimana yang majikan saya kehendaki memandangkan saya berasa begitu
gugup untuk menghadapi pelanggan yang ditemui. Bagaimana caranya untuk saya
mengatasi masalah ini?”
Wau, memang kena sungguh dengan
kerja dan tugasan kita sekarang ini. Penyakit gugup satu penyakit yang perlu
kita atasi dengan segera memandangkan sedikit sebanyak pasti ianya akan
mengganggu kita lebih-lebih lagi tatkala kita sedang berhadapan dengan
prospek/pelanggan kita. Menurut Dato Mohd Fadzillah Kamsah untuk mengatasi
gugup ini adalah dengan cara
i.
Hormati orang
Pelajari untuk
mula menghormati orang yang kita temui untuk menjual. Jangan pandang rendah dan
lekeh seolah-olah kita yang mengajar mereka bukannya untuk menjual kepadanya.
Islam amat memandang tinggi kepada mana-mana individu yang sentiasa menghormati
orang lain. Apabila kita menghormati orang, secara automatiknya orang tersebut
akan mula menghormati diri kita. Apabila penghormatan telah diberikan dan
diterima maka urusan kita semakin dipermudahkan.
ii.
Bermula dengan kosong
Tiada usaha
yang terus bermula dengan satu. Ianya pasti bermula dengan kosong terlebih dahulu.
Dari tidak tahu kepada mengetahui. Tambahkan ilmu pengetahuan sebanyak yang
boleh. Tahu apa produk yang ingin kita jual dan tahu bagaimana untuk lakukan
presentasi kepada prospek kita dengan sebaik yang mungkin. Tiada siapa di dunia
ini bermula terus dengan kepandaian. Pasti bermula dari bawah dahulu dan
bermula dari tidak tahu apa-apa pun lagi. Berusaha sentiasa untuk perbaiki dan
per elokkan lagi tugasan menjual kita.
iii.
Niat pada diri kita sendiri
Memastikan
untuk sentiasa berniat dan melakukan jualan bagi
·
Membantu sebanyak yang boleh dan termampu
kepada orang yang ditemui dan tidak mengharapkan dahulu ganjaran atau komisen
yang bakal diterima oleh kita
·
Mencuba sebaik yang mungkin untuk beri pertolongan
dan tunjukkan caranya bagaimana untuk selesaikan masalah yang dihadapi oleh
mereka terlebih dahulu
·
Tunjukkan bagai mana produk yang ditawarkan boleh
membantu prospek/pelanggan yang ditemui
Sabda
Rasulullah SAW bermaksud “Barang siapa yang meringankan dari seorang mukmin satu
kesulitan dari kesulitan-kesulitan dunia, maka Allah akan ringankan untuknya
satu kesulitan-kesulitan hari Kiamat” (Hadis diriwayatkan Muslim).
iv.
Memohon bantuan Allah
·
Ketika bertemu dengan prospek/pelanggan bacalah Ya Aziz Ya Jabbar Ya Mutakabbir (Maha Perkasa, Maha Memaksa, Yang Memiliki
Segala Kesombongan) dan hembus perlahan-lahan di hadapannya sebelum
memulakan bicara kita kepadanya semoga dengan bantuan Allah prospek/pelanggan
telah dapat dilembutkan hatinya terlebih dahulu dan terbuka hatinya untuk
berinteraksi dengan baik dan berhemah walaupun kita ketahui ada
prospek/pelanggan yang mudah marah, berlagak dan ego yang melampau boleh
dilembutkan dengan bacaan ayat ini.
Sentiasa beringat setiap apa juga
masalah yang timbul insyaAllah pasti akan ada jalan penyelesaiannya. Hilangkan
perasaan gugup, takut dan risau dengan cuba amalkan perkara-perkara seperti di
atas. Yang penting usaha dahulu dan jangan sama sekali main logik dahulu
katakan susah ataupun sukar terlebih dahulu. Tanpa usaha, tindakan yang
betul manakan pula akan datang kejayaan sepertimana yang dipinta dan dimahukan.
Jangan putus asa dan mudah merasa kecewa, kerana semakin kita melayan penyakit
ini semakin gugup kita melakukan jualan demi jualan sepertimana yang
dikehendaki.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan