Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 12 April 2012

SENI MEMUJI DALAM JUALAN


Semua orang suka dipuji dan kena puji. Ini realiti sebenarnya. Apabila melakukan jualan pujian harus diberikan apabila berhadapan dengan prospek/pelanggan. Seolah-olah orang bercinta, puji memuji ini adat permainan dan yang melekakan pasangan masing-masing. Bila dah kena puji, segala kemarahan, ke tidak puasan hati, dendam kesumat pasti tidak akan berlaku dan segala perundingan dan presentasi yang diadakan akan mendapat satu suasana yang harmoni dan menyeronokkan.


Tahukah kita semua, hanya dengan memuji prospek/pelanggan akan lebih cenderung untuk meluangkan masa bersama dengan kita bagi mendengar segala presentasi dan penerangan yang akan dilakukan di samping menghargai dan menghormati tingkah laku kita hanya disebabkan pujian yang diterima. Kecenderungan dan minat prospek/pelanggan terhadap kita akan boleh kita dapati sekiranya pujian yang diberikan adalah bertepatan dan benar. Jadi di sinilah tugasan kita agar dapat mengelakkan dari salah dan silap memberikan pujian kepada mereka dikhuatiri jika tersilap langkah sepatutnya boleh mendapatkan penutupan jualan langsung diusir keluar begitu sahaja oleh prospek/pelanggan yang ditemui.


Antara tindakan-tindakan yang perlu bagi memastikan segala pujian yang dilakukan dapat diterima dengan baik dan menyeronokkan pada prospek/pelanggan yang ditemui adalah dengan


i.                    Puji pada tempat yang sepatutnya
Pastikan kita memberi pujian kepada prospek/pelanggan mengikut pada kadarnya seperti “Cik sungguh menawan hari ini”, “kaca mata encik sememangnya bersesuaian dengan raut wajah encik” , “corak baju encik kena dengan diri encik” dan sebagainya yang difikirkan bersesuaian dengan pada tempatnya. Lapik mulut tu supaya tidak mengeluarkan pujian yang bukan-bukan yang langsung tidak ada kenan mengena pada dirinya.

ii.                  Jangan ada maksud yang tersirat
Pastikan jangan sama sekali bila memuji ‘Ada udang di sebalik batu’. Bila kita hendakkan sesuatu dari prospek/pelanggan hanya kerana nak dapatkan penutupan jualan dilaksanakan, habis semuanya kita puji sehingga tak bagi ruang langsung kepada prospek/pelanggan untuk memberikan maklum balas semula. Jangan tunjukkan kepada mereka yang kita lakukan pujian hanya semata-mata mengharapkan balasan dari mereka untuk menerima tawaran yang dikemukakan. Biarlah berpada dan kena pada waktu dan masanya.

iii.                Jangan keterlaluan
Kerana terlalu ghairah melakukan jualan, tidak kira pada siapa juga yang kita temui dan jumpai, langsung kita abaikan tugasan kita melakukan jualan kepada prospek/pelanggan kita. Pastikan jangan ‘over’ sangat ditakuti nanti prospek/pelanggan tersebut akan meluat dan tersinggung pula hatinya kepada kita.

iv.                 Ungkapan yang mudah difahami
Kerana terlalu hendak diberikan pujian, ghairah sesangat nak memuji kepada prospek/pelanggan sehingga apa juga yang kita perkatakan untuk memuji langsung tidak difahami pula oleh si penerima pujian. Luahan dalam bentuk kalimat amat diperlukan bukan setakat kita sahaja yang faham tetapi juga yang menerima pujian juga kena faham dan tahu apa maksud yang dipuji oleh kita. Fikirkanlah secara kreatif ayat-ayat dan perkataan-perkataan yang paling mudah difahami oleh semua orang.

v.                   Ikhlas
Bermula dari hati berkata benar apa yang kita lihat di hadapan mata kita dan elakkan dari mereka-reka yang bukan-bukan. Ketulusan dalam memberikan pujian secara ikhlas akan mengakibatkan segala tindakan kita amat disenangi dan boleh diterima baik oleh prospek/pelanggan kita dengan hati yang terbuka.

vi.                 Jangan memaksa
Nak puji orang kena lakukan dengan sejujur-jujurnya barulah boleh orang lain terima dengan sebaik-baiknya. Jangan sama sekali pujian yang dikeluarkan hanya kerana terpaksa dan dipaksa. Kena telus apa yang kita lakukan. Andai kata yang kita lihat itu sebenarnya amat kita tidak gemari dan sukai jangan sama sekali memujinya pula memaksa diri kita sendiri melakukannya. Takut nanti kecenderungan kita mendapatkan mod yang baik untuk berkomunikasi dan berinteraksi dengan pelanggan akan menimbulkan satu mod yang tidak elok dan baik pula.

vii.               Belajar
Apa pun yang ingin kita lakukan dan praktik kan ianya mesti bermula dengan belajar. Pelajari ia dengan sebaik mungkin dari rakan sekerja, kenalan dan dari pengalaman kita sendiri. Perkara yang baik apatah lagi untuk menggembirakan orang, pasti akan memberikan pulangan dan faedah yang baik juga kepada kita.


Wujudkanlah suasana yang ceria dan menggembirakan setiap prospek/pelanggan kita dengan sebaik yang mungkin. Elakkan dari berlakunya pertelingkahan, perbalahan dan ketidakpuasan hati berlaku dan terjadi kepada siapa pun juga. Jangan risau apa yang orang lain katakan kepada anda tetapi perlu dirisaukan apa yang akan kita perkatakan nanti melakukan jualan kepada prospek/pelanggan kita. Kreatif dan ketahui jalan terbaik untuk menarik minat prospek/pelanggan agar sanggup meluangkan sedikit masa emasnya kepada kita bagi mengetahui apa produk yang ingin kita tawarkan kepada dirinya. Gunakanlah skil memuji ini tatkala kita rasakan perlu kita gunakan bagi membolehkan kecenderungan dan minat prospek/pelanggan menerima kehadiran diri kita.
 
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan