Di samping itu antara tindakan-tindakan
yang perlu dilakukan agar tidak sama sekali ditinggalkan dan dilupakan oleh
kita adalah perlakuan-perlakuan
asas yang tidak patut kita tinggalkan dan lupakan. Antaranya adalah
i.
Kekalkan mod kita yang ceria dan bertenaga
ii.
Bersalam
iii.
Lihat matanya bukan merenung
iv.
Sentiasa senyum dengan kemesraan dan bukan
dipaksa-paksa
v.
Kekalkan postur badan yang segar bukan lembik
vi.
Kemukakan soalan-soalan pendek dan mudah difahami
dan dijawab
vii.
Bertindak ikhlas dan jujur
viii.
Bersopan, berhemah dan merendah diri
ix.
Jangan ditundukkan kepala seperti orang
malu-malu kucing
x.
Jangan sesekali menatap benda lain seperti
komputer, tab atau telefon
xi.
Jangan gopoh dan kelam kabut tetapi tenang dan
meyakinkan
xii.
‘silence’ kan telefon bimbit kita
Walaupun ianya sesuatu yang asas
dan mudah dilakukan tapi banyak mempengaruhi prospek/pelanggan yang berada di
hadapan kita. Kalau perkara-perkara yang asas seperti ini mampu untuk dilakukan
janganlah sama sekali nak berangan untuk lakukan jualan dan penawaran produk
yang lebih besar amaunnya pula. Sedangkan yang kecil tidak terjaga inikan pula
sibuk nak lakukan yang besar-besar pula. Pastikan kita tahu untuk mengawalkannya terlebih
dahulu supaya kehadiran kita di mata prospek/pelanggan tersebut cukup dihormati
oleh mereka. Tindakan yang perlu dilakukan perlu selari dengan apa yang
dirancang terlebih dahulu. Semakin ramai yang kita bina ‘rapport’ ini dengan
prospek/pelanggan kita semakin melebarkan dan meluaskan lagi ruang untuk kita
dalam melakukan penawaran produk bukan sahaja kepada mereka tetapi juga rakan
sekerja dan kenalan mereka kepada kita. Jalinkan dan semaikan tali persahabatan yang baik dan
mesra agar perhubungan yang terjalin ini berkekalan dan memudahkan
lagi melakukan jualan kepada mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan