Penutupan jualan adalah sasaran utama
dalam melakukan jualan. Tiada gunanya kalau kita nak bercakap besar atau
meninggi diri andai kata penutupan jualan masih lagi gagal untuk kita lakukan
walaupun pelbagai ilmu dan kaedah yang canggih-canggih dan terkini telah kita
perolehi secara teori dan pengalaman dari orang yang berjaya. Bukan setakat
jualan sahaja yang perlu ada skil tetapi pada waktu dan ketikanya semasa ingin
melakukan penutupan jualan tumpuan dan fokus perlu diberikan agar tiada
terlepas peluang dan oportuniti yang ditunggu-tunggu.
Apabila telah mendapat penutupan
jualan bukan bermakna tak perlu lagi kita lakukan jualan lagi kepada pelanggan
tersebut. Masih banyak lagi yang perlu kita lakukan agar orang yang sentiasa
kita berikan tawaran yang terbaik buat mereka sentiasa merasakan yang kita
tidak pernah melupakan dan mengabaikan apa juga tindakan kita kepada mereka.
Sekali kita biarkan mereka bermakna sampai bila-bila pelanggan tersebut tidak
akan percaya lagi kepada kita.
Antara tindakan-tindakan yang perlu dilakukan
selepas sahaja penutupan jualan terhasil adalah dengan cara
i.
Berikan penghargaan
Dah berjaya
bukan bermakna tinggalkan sahaja pelanggan tersebut begitu sahaja. Ucapkan
tahniah kepada pelanggan tersebut dan hargainya dengan sepenuh hati kita
ucapkan terima kasih di atas kesudian beliau menerima tawaran yang ditawarkan.
Bukan setakat kita sahaja yang syok tetapi juga pelanggan tersebut juga akan
merasa syok dan gembira bukan setakat menerima tawaran yang diberikan tetapi
juga di atas penghargaan yang telah kita berikan kepadanya. Jangan lupa ucapkan
syukur alhamdulillah kepada Allah SWT akan telah memberikan peluang kepada kita
melakukan tugasan dengan baik dan membuka hati dan perasaan pelanggan tersebut
untuk menerima tawaran yang ditawarkan.
ii.
Pastikan apa yang telah dijanjikan perlu dipenuhi
Jangan sama
sekali memungkiri janji apabila berjanji. Kena tunaikan kerana ianya jatuh
hukum wajib namanya. Jangan malukan nama anda dan organisasi anda wakili. Tak
dapat nak tunaikan bermakna pelanggan tersebut pasti akan mencemuh kita dan
akan hilangnya sifat dan sikap ke tidak percayakan dirinya kepada kita.
Jika kita telah
berjanji untuk berikan cenderamata, pastikan cenderamata tersebut disampaikan.
Jika kita telah berjanji untuk maklumkan tentang tarikh sebenar bila beliau
boleh mendapatkan wang beliau, berkatalah dengan jujur untuk ditepati. Jangan
dipermainkan supaya di masa hadapan kita tidak pula dipermainkan oleh orang
lain sama sekali.
iii.
Sentiasa berhubung
Pastikan jangan
ada yang putus hubungan mentang-mentang dah dapat penutupan jualan.
Berhubunglah sentiasa secara memaklumkan apa juga tentang kemas kini kan status
pelanggan dengan segera agar pelanggan tahu dan memahami kedudukannya yang
terkini serta sentiasa berpuas hati dengan mutu perkhidmatan yang telah kita
berikan. Bila berhubung pastikan kita yang sebaik-baiknya berhubung dengan
pelanggan terlebih dahulu dari pelanggan berhubung dan mencari-cari kelibat
dengan kita pula.
iv.
Cipta jualan seterusnya
Satu produk
telah berjaya dijual bermakna kita kena pandai juga melakukan ‘Cross Sale’
kepada pelanggan tersebut. Tawarkan sebaik mungkin kepadanya dengan
produk-produk yang lain bersesuaian dengan kehendak dan keperluan pelanggan
tersebut. Ambil kesempatan segala peluang yang ada di hadapan mata. Kalau kita
tidak melakukan ‘Cross Sale’ ini bermakna kita telah membuka banyak peluang
pula kepada pesaing terdekat kita untuk menawarkan produk yang sama seperti
kita tawarkan.
v.
Minta referral
Sentiasa buka
mulut dan jangan sama sekali berasa segan dan malu. Minta referral dari
pelanggan tersebut supaya kita tidak putus bekalan prospek dan lagi mudah untuk
lakukan jualan ke atas prospek yang kita dapat dari referral ini. Kebiasaannya
hebahan mulut telah pun berlaku hasil dari testimonial pelanggan tersebut yang
cukup berpuas hati menggunakan produk yang telah kita tawarkan.
Berterusan lakukan jualan dan
bukan setakat penutupan jualan sahaja. Rajin berikhtiar bagi mendapatkan
penutupan jualan sebanyak yang termampu agar sasaran yang diberikan dan
diamanahkan dapat kita capai pada akhirnya. Semakin banyak kita melakukan
penutupan jualan dan memberikan khidmat terbaik kita selepas jualan semakin
mematangkan lagi kita dalam melakukan jualan. Semakin kita matang dalam melakukan jualan
bermakna semakin mudah dan senang produk yang ditawarkan untuk diterima
oleh bakal-bakal pelanggan kita.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan