Biasa kita
istilahkan ia dengan ‘Tele-marketing’ bagi menghubungi prospek-prospek yang
dirasakan boleh kita lakukan dalam memastikan temu janji boleh di perolehi.
Tanpa adanya temu janji bagaimana jualan boleh berlaku dan terjadi? Kerana
itulah disyaratkan dan disarankan agar setiap hari paling kurang pun sebanyak
10 panggilan ‘tele-marketing’ perlu kita lakukan bagi memastikan paling tidak
pun lima temu janji boleh di perolehi.
‘Tele-marketing’
atau ‘Cold call’ yang dimaksudkan adalah satu proses pemasaran yang
bertujuan untuk mendekati seseorang prospek, bakal pelanggan ataupun pelanggan
hanya melalui satu panggilan telefon yang sama sekali tidak menjangkakan satu
interaksi berlaku antara dua belah pihak. Apa yang dimaksudkan dengan ‘Cold’
pula adalah bagi orang yang menerima panggilan tersebut tidak sama sekali
menjangka dan mengharapkan satu panggilan akan datang dan timbul secara khusus
diminta berhubung pula oleh orang-orang yang melakukan jualan terhadap dirinya.
Tiada siapa yang
mahukan kegagalan dalam masa kita menghubungi prospek/bakal pelanggan tapi ada
baiknya untuk kita ketahui ada kalanya kenapa prospek/pelanggan yang dihubungi
cukup sukar untuk menerima panggilan dari kita. Belajar dan pelajari terlebih
dahulu tentang perasaan dan emosi seseorang apabila kita berhubung agar mudah
dan senang untuk kita juga mengatasinya jika berlaku sebarang bangkangan dan
halangan yang terjadi semasa menghubungi prospek/bakal pelanggan tersebut.
Antara
keadaan-keadaan yang berlaku perlu diketahui adalah
i.
Pelanggaran
privasi
Setiap seorang
prospek/bakal pelanggan yang mempunyai telefon bimbitnya yang sendiri merasakan
telefon yang digunakannya adalah hak peribadi dirinya. Tiada siapa pun yang
boleh mengganggunya melainkan orang yang dikenalinya sahaja. Sememangnya
privasi adalah hak individu tetapi bukan bermakna ia nya langsung tidak boleh
diganggu langsung. Nyatakan dengan baik dan berhemah tentang dari mana kita perolehi
nombor telefon beliau agar perbualan telefon boleh dilakukan dengan baik dan
begitu berkesan sama sekali.
ii.
Perlukan
bersendirian
Kadang-kadang
melakukan panggilan sememangnya kita pasti tidak mengetahui yang prospek/bakal
pelanggan yang dihubungi memerlukan masa untuk menyendiri. Sememangnya sukar
kerana ia nya berlaku bukan di hadapan mata kita dan hanya mengharapkan nombor
telefon yang ada. Walaupun kita mengetahui tentang serba sedikit latar
belakangnya seperti umurnya, pekerjaannya atau majikannya tetapi kita masih
gagal untuk mengetahui perangai dan pekertinya sama sekali. Manakala orang yang
menerima panggilan tersebut sememangnya langsung tidak sama sekali mengenali
kita. Lakukanlah keizinan secara berhemah untuk kita melakukan apa tujuan
sebenarnya kita menghubungi prospek/bakal pelanggan tersebut dengan memohon
kemaafan terlebih dahulu mengganggu masa beliau. Kalau tidak berjaya mungkin di
lain kali untuk kita menghubunginya semula pada beliau.
iii.
Kurangnya ilmu dan
pengalaman
Perlu dibaiki
dengan segera dan dalami kaedah dan caranya untuk melakukan dengan terbaik.
Jangan ditangguhkan kerana semakin hari penangguhan dilakukan selagi itu kita
tidak dapat perolehi ilmu yang dikehendaki apatah lagi pengalaman yang
mematangkan lagi semasa berhadapan apabila dapat berbual dengan prospek/bakal
pelanggan yang dihubungi. Sebaik-baiknya sebelum mencuba pastikan memperoleh
bekalan secukupnya dan sewajarnya bagaimana untuk mendapatkan skrip yang
terbaik bagi berhubung dengan mereka. Pelajari dari mereka yang telah
berpengalaman dan berjaya melakukannya adalah guru yang terbaik untuk kita
mendalami ilmu dan menambahkan lagi pengalaman kita apabila hendak berhubung di
talian telefon.
iv.
Melakukan dalam
keadaan tertekan
Jangan kita
terlalu stres apabila melakukan ‘tele-marketing’ kerana ia membawa kesan yang
buruk dan tidak elok kepada bakal prospek/bakal pelanggan kita nanti. Kerana
itu kita dipesan apabila datang ke pejabat pastikan segala masalah kita perlu
ditinggalkan sahaja di luar pintu pejabat dahulu sebelum masuk bekerja. Kalau
kita tidak ceria dan bermasalah sudah pasti orang yang kita berhubung pasti
akan sama juga keadaan seperti kita. Elakkan dia terlebih dahulu dan fokus apa
yang kita lakukan dalam pekerjaan kita terlebih dahulu.
v.
Masa yang tidak
bersesuaian
Ketahui masa
terbaik bila kita ingin lakukan panggilan. Jangan main hentam kromo sahaja
ditakuti nanti hasil sukar didapati. Bertindak bijak memilih masa yang
bersesuaian agar nanti kita berjaya perolehi temu janji seperti mana yang
dikehendaki. Fikirkan masa mereka yang kita perlu hubungi di waktu yang terbaik
dari kita memikirkan masa untuk diri kita sendiri.
Jangan mudah putus
asa dan kecewa cepat sangat kerana ia nya pasti menghalang kejayaan yang
diidamkan oleh kita. Pelajari dari kesilapan dan perbaiki segera untuk
dielakkan supaya tidak diulangi lagi di masa hadapan. Tiada satu pun di dunia
ini semua perkara yang perlu dilakukan dapat dibuat dengan mudah dan senang
sama sekali. Bersabar dan tenang sentiasa agar apa yang kita mahukan dan
perlukan sama sekali dapat di perolehi dan di dapati dengan berjaya sama
sekali.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan