Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 31 Mei 2012

Terlupa pula bila Terima Panggilan Masuk


‘Helo”

“Helo”

“Ada apa ni?”

“Saya Mariasa, bukan kah encik yang minta saya menelefon semula kepada saya?”

“telefon balik? Pasal apa ya?”

“Manalah saya tahu fasal apa. Encik tinggalkan pesanan dalam mel suara saya untuk saya hubungi semula”

“La maaflah Cik, hampir terlupa saya, maklumlah terlalu ramai yang saya hubungi semalam, sebenarnya Cik........”

Mungkin perbualan telefon seperti ini mungkin berlaku kepada kita semua. Kita yang menghubungi prospek/pelanggan tersebut, tinggalkan mesej melalui mel suara telefon bimbitnya atau menelefon pejabatnya lalu meninggalkan pesan kepada rakan sekerjanya lalu beliau menghubungi kita semula tapi malangnya kita pula tidak mengingatinya. Tidakkah itu akan menghampakan prospek/pelanggan tersebut? Dahlah beliau menghubungi kita tapi malangnya kita buat endah tak endah sahaja.

Inilah satu oportuniti yang mungkin akan kita terlepas begitu sahaja hanya kerana kita gagal mengingati tindakan semalam dari kita. Prospek/pelanggan sudah pasti begitu kecewa dengan tindakan kita yang kita gagal mengingati tindakan kita semalam hanya kerana kita memberi alasan terlalu ramai yang kita hubungi prospek. Satu tindakan yang sepatutnya kita jangan sama sekali biarkan ia nya mudah berlaku.

Bagi mengelakkan keadaan seperti ini berlaku lagi, pastikan setiap penerimaan semula panggilan kepada kita langkah-langkah berikut perlu dilakukan iaitu

i.                    Berhati-hati dengan panggilan yang diterima
Biasakan nombor-nombor yang tidak disimpan dalam buku alamat telefon kita beri maklum balas yang positif dahulu, jangan teragak-agak terlebih dahulu menanyakan kepada pemanggil kenapa menghubungi kita. Kita yang lakukan jualan bermakna kita sentiasa bersiap sedia menerima siapa juga yang menelefon kita.

ii.                  Sentiasa bersedia menerima panggilan telefon
Nampak sahaja nombor yang tidak dikenali langsung kita buat tidak tahu sahaja mengandaikan nombor tersebut tidak penting untuk dijawab. Perlu diketahui yang nombor kita ini adalah nombor yang telah disebarkan di serata tempat bagi memudahkan prospek/pelanggan menghubungi kita. Jangan biarkan telefon kita berdering lama dan apabila bercakap dengan siapa pun juga yang menelefon kita pastikan secara berhemah dan bernada baik kita menjawab kan kepada mereka.

iii.                Jangan jadi seseorang yang cepat pelupa
Kita yang memulakan langkah bukankah dari kita yang memohon prospek/pelanggan tersebut menelefon kita semula ataupun melalui pengedaran flyers bermakna kita sentiasa perlu ingat apa tindakan yang telah kita lakukan. Amat mengecewakan mereka nanti jikalau kita katakan yang kita sudah melupai tindakan kita walaupun baru sepuluh minit berlalu meninggalkan pesanan. Jangan mudah memberi alasan kerana ini menunjukkan kita tidak serius dengan tindakan kita sendiri dan prospek/pelanggan bukannya mahu mendengar alasan dari kita.

iv.                 Ketahui apa yang kita telah lakukan
Setiap yang telah kita lakukan pastilah diketahui agar tindakan kita tidak dipandang rendah dan remeh oleh orang lain. kalau agak-agaknya kita ini jenis orang yang pelupa tindakannya belajarlah untuk mencatat dalam diari jualan kita sendiri supaya kita boleh sentiasa ingat dan tahu apa aktiviti yang telah kita lakukan. hanya kerana kita lupa dikhuatiri akan hilang begitu sahaja tindakan kita

v.                   Jangan cepat melatah
Elakkan sama sekali dan jangan dibiarkan menjadi satu tabiat yang perlu dikekalkan. Walaupun kita bukannya sesempurna manusia yang dijadikan Allah tapi biarkan sempurna di hati dan pandangan prospek/pelanggan kita sendiri. Prospek/pelanggan  sentiasa merasakan dan mengandaikan bahawa segala tindakan kita akan apa yang telah kita lakukan sentiasa diketahui dan diingati oleh kita sendiri.

Walaupun telefon yang diterima oleh kita adalah peluang pertama dari prospek/pelanggan jangan sama sekali disia-siakan begitu sahaja kerana ditakuti nanti tiada peluang yang kedua pula muncul dari prospek/pelanggan yang sama. Biarlah pembuka kata dari kita mempunyai nilai yang boleh menarik minat pemanggil untuk lebih berinteraksi dengan kita dan cuba jangan dibuang sama sekali mod baik mereka terhadap tindakan kita sendiri. Jangan sama sekali kita cipta rasa hormat mereka kepada kita akan hilang begitu sahaja.

Pastikan untuk berjaya melakukan jualan, kita telah benar-benar bersedia sepenuhnya untuk setiap panggilan kembali kepada kita dan memastikan bahawa layanan pertama kita menjawab panggilan tidak sama sekali membunuh peluang dan oportuniti jualan kita sendiri. 







Tiada ulasan:

Catat Ulasan