Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 18 Disember 2013

TINGGALKAN SEKETIKA




Bertemu dengan bakal pembeli atau pelanggan perlu memberikan implikasi riak muka yang ceria dan menggembirakan. Jangan ada yang berkerut dan riak sedih apabila melakukan jualan. Jauhi dan elaklah sama sekali. Kita tidak gembira bagaimana bakal pembeli atau pelanggan mahu gembira apabila mereka melihat kita. Tukarkan sama sekali. Keceriaan perlu diwujudkan agar lebih mudah dan menyenangkan diri kita semasa melakukan jualan.

Ambil tindakan yang bijak. Apa salahnya jika kita abaikan seketika

i.             Segala masalah yang dihadapi. Demi karier dan sesuap nasi kita lupakan seketika apa juga masalah yang dihadapi. Tak kiralah mungkin ada pertengkaran dengan pasangan kita, kerosakan kereta, putus cinta atau kena marah dengan bos semuanya kena dilupakan seketika. Jangan dilayan masalah tersebut tatkala bertemu dengan bakal pembeli atau pelanggan. Wujudkan keceriaan yang sewajarnya agar mereka juga merasa seronok dengan apa yang kita tampilkan.

ii.           Segala kesukaran dan kesusahan kita dalam melakukan jualan perlu di lupakan seketika. Jangan ditunjukkan apatah lagi dimaklumkan kepada mereka tentang apa juga kesukaran kita kepada mereka. Lupakan seketika beri fokus sepatutnya. Berikan presentasi dan penerangan yang terbaik kepada mereka agar mereka tahu apa yang kita inginkan dari mereka. Dapatkan keyakinan dan kepercayaan mereka terhadap kita agar jualan yang dilakukan lebih mudah untuk dilaksanakan.

iii.          Ragam dan tabiat tak elok mereka perlu diberikan sangka baik. Berfikiran positif agar interaksi dan komunikasi kita terhadap mereka boleh diwujudkan secara harmoni dan menyeronokkan. Bersangka baik boleh mendatangkan banyak keuntungan dan kelebihan kita dalam melakukan jualan. Berikan yang terbaik pikat hati dan perasaan mereka agar jualan kita pada akhirnya boleh diterima juga oleh mereka.

iv.          Demi jualan hilangkan seketika perasaan malu dan segan. Kerana ada perasaan malu dan segan tidak bertempat ini sampai bila pun kita akan gagal untuk mendapatkan pelanggan apatah lagi penutupan jualan. Fikirlah sebaik-baiknya agar segala malu dan segan yang ada dalam diri kita perlu kita tinggalkan seketika. Dalam jualan tidak perlu ada perasaan begini. Yang perlu ada rasa segan malu adalah apabila kita asyik gagal dalam peroleh penutupan jualan setiap masa.

v.            Kenapa perlu di bangga dengan jawatan yang ada. Melakukan jualan perlu ada perasaan merendah diri dan tawaduk kepada bakal pembeli atau pelanggan. Rasa hormat dan menghormati perlu ada dan jangan sama sekali ada perasaan riak atau takbur. Jualan hendak diterima tapi rasa tinggi diri dan sombong bukan main lagi lagaknya. Bagaimana mereka nak hormati diri kita andai kata kita masih tetap dengan lagak dan tinggi dirinya kita. Kita yang berkehendakkan mereka dan bukannya mereka yang berkehendakkan mereka.

Tak salah kalau kita lakukan tindakan lupakan seketika akan perkara-perkara di atas. Demi melariskan jualan lakukan apa sahaja. Bukannya kita meminta sedekah. Kita hanya menjual dan tak perlu kita bawa sekali perkara-perkara yang dinyatakan apabila melakukan jualan. Memastikan penutupan jualan boleh diperoleh itulah matlamat utama kita untuk melakukannya. Jangan fikir yang lain tapi fokus dan tajamkan lagi pandangan kita konsentrasi apa yang mahu kita lakukan.