Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 30 Disember 2013

MENGUATKAN AZAM UNTUK DI CAPAI





Kehadiran di awal tahun 2014 pasti ramai yang berazam melakukan sesuatu yang terbaik buat dirinya agar lebih banyak kejayaan boleh diperoleh dan dinikmati. Azam tahun lepas telah pun berlalu. Jangan difikirkan lagi tentang sama ada telah di capai ataupun tidak. Semuanya telah menjadi sejarah. Bagi yang telah berjaya melunaskan azamnya bersyukur ke hadrat Allah. Bagi yang masih tidak berjaya lagi bukan setakat perlu di bawa ke hadapan, tetapi juga dijadikan sebagai satu iktibar dan pengajaran paling berguna buat kita agar tidak di ulangi lagi kenapa azam yang di mahukan tidak dapat dilakukan.

Azam yang perlu di capai bukan setakat sebutan di mulut sahaja untuk di peroleh. Semuanya bergantung pada perancangan awal yang perlu kita lakukan agar kita ketahui apa tindakan terbaik nanti. Tanpa perancangan macam mana nak di capai azam yang di ingini? Umpama hendak mendirikan sebuah rumah. Berazam untuk mendirikan sebuah rumah tapi malangnya tanpa ada pelan rumah pasti sememangnya akan sukar untuk mendirikan rumah seperti mana yang diazamkan. Begitulah pentingnya kenapa pelan atau perancangan perlu dilaksanakan terlebih dahulu.

Antara perancangan yang perlu difikirkan dan dilakukan adalah

i.             Melakukan mengikut kemampuan dan kesanggupan
Jangan buat seperti keajaiban akan menjelma. Rancang mengikut kemampuan dan kesanggupan diri kita sendiri. Utamakan apakah kekuatan yang ada pada diri kita sendiri dari melakukan  segala kelemahan yang ada. Tumpu pada kekuatan kita dalam melakukan jualan agar hasil yang mahu diterima boleh dinikmati secara konsisten dan berterusan. Jangan cari alasan tapi cari jalan penyelesaiannya agar kita mampu mencapai azam yang kita telah tetapkan.

ii.           Pengurusan masa
Amat penting kita lakukan. Pasti perancangan masa yang dimaksudkan bukan setakat mengurus masa tugasan jualan kita sahaja tetapi masa kita untuk Allah juga perlu kita tetapkan sama. Makin kita mengejar nikmat dunia makin kita jauh pula dari Allah. Seimbangkan dengan sebaik mungkin agar redha Allah mampu juga kita peroleh keberkatan Allah pasti dalam genggaman kita.

iii.          Melakukan dari awal pagi
Rasulullah SAW berdoa: “Ya Allah, berkatilah umat ku di pagi hari.” Rasulullah SAW biasa mengirim sariyyah atau pasukan perang di awal pagi dan Sakhru merupakan seorang pedagang, ia biasa menghantar kafilah dagangnya di awal pagi sehingga ia sejahtera dan hartanya bertambah.” (Hadis Riwayat Abu Dawud 2239). Bergerak melakukan jualan dari awal pagi lagi dan jangan sambung tidur lagi selepas solat Subuh. Terlalu banyak hikmah nya bersiap sedia dari awal pagi sebelum bertemu dengan bakal pembeli atau pelanggan.

iv.          Kenal pasti semula pelanggan
Dapatkan semula senarai nama-nama bakal pembeli atau pelanggan dengan lebih efektif lagi. Dapatkan yang lebih berkualiti dengan lebih banyak lagi dan bukannya kualiti yang penuh dengan sampah sarap sahaja. Pergunakan segala kelebihan mendapatkan referral dan pengenal dari pelanggan sedia ada atau kenalan. Bina networking dengan lebih besar lagi agar lebih ramai mengenali diri kita dalam industri jualan yang kita ceburi ini.

v.            Ilmu dan pengetahuan produk
Satu penyakit yang amat dirisaukan. Nak menjual tapi tidak diketahui apa yang hendak disampaikan. Nak menjual tapi tak yakin. Bila bertemu tak tahu nak kata apa. Semuanya bergantung pada ilmu dan pengetahuan yang ada pada diri kita sendiri. Bila kita memahami dan mencintai produk yang kita mahu jualkan sudah pasti kita semakin mudah untuk melakukan jualan. Segala kelebihan dan keuntungan pada bakal pembeli atau pelanggan dapat kita sampaikan dengan lebih baik dan efektif.
Seperti mana saranan Ustaz Dr.Mohd Izhar Ariff dalam fb nya telah memberi saranan seperti berikut :

SEBELUM BERJAYA:
-  Ilmu
-  Usaha tanpa putus asa
-  Doa
-  Tawakal

KETIKA / SELEPAS BERJAYA:
-  Ilmu
-  Jangan riak/sombong
-  Perbaiki niat
-  Zakat/Sedekah/Hadiah
-  Jangan lupa Mak Bapak
-  Jangan lupa Allah
-  Jangan lupa mereka yang bersama kita ketika susah


Kuatkan pergantungan diri kita terhadap Allah. Mohon bantuan Allah setiap masa dan ketika. Segala usaha yang dilakukan jangan lupa tawakal kepada Allah. Kita yang menjual tak tentu lagi orang yang kita tawarkan boleh sewenang-wenangnya dapat menerima tawaran yang di kemukakan dengan mudah begitu sahaja. Hanya pada Allah sahaja tempat kita bergantung dan hanya pada Allah sahaja tempat kita memohon segala-galanya. Azam yang baik sudah tentu boleh diperoleh bukan setakat usaha yang bersungguh dan gigih melakukannya tetapi juga bantuan Allah yang kita mahukan buat selama-lamanya.