Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 29 Disember 2013

JANGAN BERDENGKI TAPI PERBETULKAN



Kerana sakit hati, tidak berpuas hati, berdengki, iri hati, marah, geram, berdendam dan kita tidak sehebat dia kita akan mencari jalan dan usaha bagaimana kita boleh memuaskan hati kita. Biar dia jatuh berdentum, merudum kegagalannya dan nyah terus dari hidup kita. Asalkan kita puas dengan apa yang kita lakukan ketepikan sahaja dengan dirinya yang merana dan balasan dari Allah atas perbuatan kita. Peduli apa itu semua asalkan kita mudah mencapai apa yang kita mahukan itu sudah di kira cukup baik dan bagus.

Berhati-hatilah jangan sama sekali melakukan perkara yang ditegah dan dilarang oleh Rasulullah. Kalau masih kita lakukannya bermakna kita tidak ke mana pun kedudukan kita. Fikirkan impaknya pada kita kalau masih diamalkan perbuatan songsang dan menyalahi Agama. Fikirkan jika,

i.             Tidak berjaya dalam melakukan jualan, jangan salahkan orang lain tapi cari jalan penyelesaiannya bagaimana perbetulkan dan per tingkatkan semula jualan yang sepatutnya. 

ii.           Jangan cari salah orang lain tapi per banyakkan mencari apa salah dan silap kita sebenarnya.

iii.          Kalau terdapat seseorang lebih maju dan hebat dalam jualan dan perniagaan doakan agar dia lebih maju lagi agar kejayaan mereka menjadi pendorong dan pencetus semangat untuk kita melakukan perkara yang sama

iv.          Rezeki yang Allah kurniakan bukan untuk kita seorang sahaja. Belajar untuk berkongsi sama. Jangan dibiarkan kepentingan diri dan tamak menguasai diri kita pula.

Sentiasa ingat balasan Allah terhadap perbuatan kita sendiri. Kalau ada yang kita masih amalkan bertaubat segera kerana pintu taubat sentiasa terbuka buat kita. Kalau kesedaran diri telah ada nanti sahaja ganjaran dari Allah di atas kepercayaan dan keyakinan kita terhadap. Safiyyah Binti Abu Ubaid berkata dari sebahagian isteri Nabi Muhammad, Baginda bersabda ‘Sesiapa berjumpa dengan tukang tilik dan bertanya sesuatu kepadanya, kemudian percaya pula kepadanya, sembahyangnya tidak diterima selama 40 hari’ (Hadis Riwayat Muslim). 

Berusahalah mencapai kejayaan. Jangan mudah berhasad dengki dan iri hati. Banyakkan bersabar dan tabah dalam mengharungi apa juga cabaran dan dugaan yang mendatang. Minta bantuan pada Allah bergantung harapan 100% kepada Nya. Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita asalkan kita mahu berusaha dan melakukan secara bersungguh dan gigih. Kalau yakin dengan apa yang kita  lakukan sudah semestinya keyakinan tersebut akan dibalas dengan kejayaan yang kita mahu-mahukan.