Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 3 Disember 2013

BILA JUALAN MERUDUM




Tidak dinafikan ada kalanya kemerosotan jualan pasti berlaku. Setinggi dan sehebat mana sekalipun sampai waktu dan ketikanya pasti akan merudum jatuh. Berlaku tanpa kita sedari. Berlari sekuat mana sekalipun pasti akan berhenti seketika mencari untuk menarik nafas. Begitulah dalam juala. Harap hujan sampai ke petang rupanya panas mantari di tengah hari. Bukan semua keadaan boleh dikawal begitu sahaja.

Mungkin banyak faktor-faktor yang perlu kita ketahui. Semuanya bergantung kepada sama ada boleh di kawal ataupun tidak. Mana yang boleh di kawal kita perbetulkan segera. Manakala yang sukar pula di luar perlu tindakan yang berhati-hati untuk mengatasinya. Jangan mudah mengalah tapi bersedia menghadapi cabaran yang ada. Mungkin kemerosotan jualan tersebut adalah disebabkan

i.             Persaingan pasaran yang tinggi

ii.           Pelanggan sudah tidak mempercayai dan menerima lagi

iii.          Pasaran merudum

iv.          Produk yang dikeluarkan tidak relevan lagi

v.            Merasakan produk pesaing sememangnya memenuhi permintaan pasaran

Firman Allah bermaksud ‘Patut kah manusia menyangka Bahawa mereka akan dibiarkan Dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? dan Demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang Yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian Yang demikian), nyata apa Yang diketahui Allah tentang orang-orang Yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa Yang diketahui Nya tentang orang-orang Yang berdusta’. (Surah Al-Ankabut Ayat 2-3). 

Inilah yang perlu kita lakukan. Jangan mudah mengeluh dan mengalah. Atasi segera dengan sebaik mungkin. Setiap masalah pasti ada solusi nya. Kena berfikir sedikit lakukan penyelidikan dan kenal pasti apa tindakan sewajarnya. Bukan mudah untuk menjadi mudah. Semuanya bermula dari diri kita sendiri sama ada mahu atau tidak untuk perbetulkannya. Antara perkara-perkara yang boleh di atasi adalah

i.             Lihat semula diri kita
Kenal pasti dahulu apa kekurangan yang ada pada kita. Jangan menyalahkan yang lain dahulu. Kena periksa dan tahu apa sebenarnya yang berlaku. Lakukan perancangan segera berdasarkan kepada

a.   Muhasabah diri
Tindakan terbaik muhasabah diri kita dengan secepat yang mungkin. Tak perlu bertapa dalam gua untuk mengetahuinya. Cukuplah sekadar kita relak sebentar fikirkan semula apa yang telah dilakukan selama ini. Adakah tindakan kita ini betul atau salah? Bagaimana persepsi mereka terhadap kita? Masih relevan kah perkhidmatan kita semasa dan selepas jualan? Semua perlu dilakukan dengan tenang dan sabar mencari titik pertemuan antara kenyataan dan khayalan kita untuk diperbetulkan dengan segera.

b.   Salah dan silap
Mana-mana yang silap dan salah kena perbetulkan segera. Jangan mudah merasakan apa yang kita lakukan betul dan benar sahaja. Terima dengan hati terbuka mungkin ada yang kita lakukan tidak dapat diterima oleh orang lain. Kalau yang menegurnya terima sahaja walaupun kadang kala ia nya mungkin menyakitkan hati kita. Berubah sebaik mungkin perbaiki kelemahan yang ada. Dah tahu membawa kepada kesilapan dan kesalahan akui terlebih dahulu dan jangan sama sekali diulang lagi tindakan tidak betul kita itu. Perbaiki segera atasi kelemahan dan segala kesilapan dengan cepat dan segera.

ii.           Sasaran pelanggan
Merudum hanya disebabkan salah sasaran pelanggan. Bukan satu yang mustahil tapi sesuatu yang perlu difikirkan bersama. Kena periksa semula dan kenal pasti sepatutnya. Jangan mudah merasakan apa yang kita sasarkan adalah betul dan tepat. Lakukan pemilihan dan saringan tanpa merasa jemu dan mudah putus asa. Pilih dan saring yang terbaik berdasarkan produk yang kita ingin tawarkan agar boleh disesuaikan dengan kehendak mereka. Memang ambil masa sedikit tapi lama-lama sudah pasti kita mempunyai kemahiran dan kepakaran untuk melakukannya.

iii.          Hidupkan aktiviti-aktiviti jualan
Bertindak pantas lakukan aktiviti-aktiviti yang boleh merangsang orang ramai mengetahui semula produk kita. Dengan pembukaan kaunter, pengedaran flyers, perletakkan kain-kain rentang  dan sebagainya boleh menaikkan semula kesedaran orang ramai di atas kewujudan produk kita. Jangan malas dan merasakan

iv.          Semak pasaran semula
Lakukan secara bersepadu semula kenal pasti kehendak pasaran yang bagaimana boleh membantu kita per tingkat dan penaik kan semula produk kita. Apa yang mereka mahukan dan apa yang mereka carikan. Kalau pesaing boleh melakukannya kenapa tidak kepada kita? Mesti ada jalan penyelesaiannya. Banyakkan bertanya kepada orang ramai apa yang mereka cari. Paling tidak pun tanyakan pada pelanggan-pelanggan kita adakah produk kita masih relevan ataupun tidak. Jangan main semberono sahaja dikhuatiri tidak ke mana pula tindakan dan langkah kita. Bertindak dengan bijak agar boleh menghasilkan keputusan seperti mana yang dikehendaki.

Berikan kelainan cari minat mereka apa yang mereka cari dan mahukan selama ini. Cuba dahulu perbetulkan diri melakukan jualan. Lain padang lain belalangnya, lain orang lain ragamnya. Jangan ada sikap putus asa dan mudah kecewa. Terima dengan hati terbuka apa yang berlaku dan perbetulkan segera. Setiap yang berlaku ada hikmah dan hikmatnya. Berikan yang terbaik dengan keikhlasan hati agar apa juga yang berlaku boleh diatasi dengan sebaik yang mungkin.