Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 10 Disember 2013

ATASI JUALAN YANG HILANG




Amat merugikan pada apa yang kita lakukan menjadi hilang begitu sahaja. Segala usaha dan kesungguhan dalam melakukan jualan akan hilang begitu sahaja. Segala tindakan perlu dilakukan dengan berwaspada dan cukup berhati-hati agar keputusan akhir yang dimahukan tidak kempunan hilang begitu sahaja. Kalau gagal bukan bermakna bakal pembeli atau pelanggan yang akan merasa kecewa tetapi sebenarnya adalah diri kita sendiri yang menanggungnya. Terasa diri terlalu penat, membuang masa dan wang begitu sahaja. Inilah jadinya kalau setiap halangan yang kita lalui tidak kita perbetulkan lagi tindakan kita. Pengalaman adalah guru terbaik dalam kita mempelajari sesuatu perkara yang telah berlaku untuk dijadikan sebagai pengajaran dan iktibar paling berguna.

Atasi segala kehilangan yang berlaku. Jangan mudah putus asa dan kecewa. Tiada maknanya jika kita berterusan merasakan setiap halangan yang ada dan mendatang menjadi satu bebanan dan mimpi ngeri yang tiada solusi nya. Ketahui dengan segera. Selagi kita biarkan selagi itulah kejayaan yang kita impikan tidak ke mana jua. Antara kehilangan-kehilangan yang perlu kita atasi dengan efektif lagi dengan melakukan tindakan sewajarnya adalah

i.             Realiti
Sememangnya harga memainkan peranan penting. Tidak mustahil kalau segala manfaat dan kelebihan produk menjadi penentu utama asalkan persembahan dan presentasi diberikan dengan sebaik yang mungkin. Biar ringkas, jelas dan mudah di fahami agar harga bukannya menjadi pilihan utama buat mereka.

ii.           Strategi
Tukar kriteria mana yang patut asalkan boleh dan mudah untuk mereka menerima dengan keyakinan yang tinggi. Bukan semua halangan tiada jalan penyelesaiannya. Strategi biar betul dan kena pada tempatnya. Jangan main hentam nanti yang menyesal kita juga. Ambil tindakan yang berhati-hati.

iii.          Berikan idea untuk difahami
Kefahaman mereka matlamat utama kita. Dengan kefahaman pasti memberikan keyakinan untuk lebih terdorong menerima tawaran yang ditawarkan. Jual idea biar mereka faham. Berikan kenyataan yang memberikan kefahaman dan keyakinan mereka terhadap apa yang kita tawarkan.

iv.          Buktikan apa yang dikatakan itu betul dan benar
Keikhlasan dan kejujuran adalah peranan penting dalam menjual. Besar macam mana pun halangan yang ditempuh pasti boleh diatasi asalkan kita berkata benar dan jujur terhadap mereka.

v.            Realiti untuk menyalahkan
Sememangnya sesiapapun akan mencari kambing hitam untuk disalahkan termasuklah kita yang menjual. Tabah dan tenang. Sabar dalam setiap tindakan agar apa yang kita lakukan berikan yang terbaik agar tiada siapa pun boleh menyalahkan kita dalam melakukan penawaran kepada mereka.

vi.          Tanyalah diri sendiri
Apa juga halangan tanya pada diri kita dahulu apa tindakan terbaik untuk kita atasinya. Jangan gubra atau gusar. Jalan penyelesaian tetap ada asalkan kita tahu apa tindakan terbaik untuk kita berikannya.

vii.        Hadapi halangan dan rintangan
Sabar, tenang dan tabah sentiasa. Bukan main hayun tak tentu hala. Fikirkan dahulu sebelum melakukan apa-apa tindakan sepatutnya. Jangan timbulkan kemarahan atau meributkan lagi keadaan dan suasana. Kawal situasi yang sedang dihadapi.

Fikir positif dan bersangka baik. Jangan fikir yang bukan-bukan. Setiap halangan pasti ada jalan penyelesaiannya. Cari solusi nya dan tempuh dengan hati yang terbuka. Jangan fikirkan yang bukan-bukan. Layan kehendak bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui. Kita yang mencarinya dan kita jugalah yang menawarkan produk kenapa kita pula yang perlu bersedih hati dan kecewa. Bertenang sentiasa agar apa juga halangan yang di hadapi sekurang-kurangnya kita tahu juga bagaimana untuk mengatasinya.