Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 26 Julai 2013

NUZUL AL-QURAN – SATU PENERUSAN ILMU




Sempena kehadiran Nuzul Quran sebagai satu peristiwa di mana Al-Quran di turunkan dari Allah menerusi Jibrail kepada Rasulullah SAW. Adalah dipercayai dan mengikut kata sepakat ulama, surah al-Alaq ayat 1-5 adalah ayat al-Quran pertama diturunkan.. Peristiwa Nuzul Al-Quran merupakan peristiwa turunnya ayat al-Quran yang pertama kepada Nabi Muhammad s.a.w. hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada hari ini. Peristiwa Nuzul Al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhammad s.a.w. ketika baginda sedang beribadat di Gua Hira, bersamaan dengan tanggal 6 Ogos 610M. Perkataan "Nuzul" bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa Al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi SAW maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran.

Peristiwa berlakunya Ayat Al-Quran diturunkan kepada baginda tidak melihat sebagai satu mimpi melainkan dengan jelas seperti sebuah serlahan cahaya pagi. Kemudian baginda diberi kegemaran bersemadi di tempat sunyi di Gua Hira. Di sanalah beliau beribadat beberapa malam lamanya sebelum pulang kepada keluarganya dan berbekalkan itu, beliau pulang lagi kepada Siti Khadijah dan berbekal yang lain pula seperti itu sehingga datanglah kebenaran ketika baginda berada di dalam Gua Hira.

Ia didatangi malaikat Jibrail yang berkata kepada baginda “Bacalah!” Jawab baginda “Aku tidak pandai membaca.” Dan Rasulullah bersabda Lalu malaikat itu datang memeluk ku hingga membuat aku penat, kemudian ia melepaskan aku sambil berkata: “Bacalah!” Aku menjawab: “Aku tidak pandai membaca.” Lalu ia memeluk ku kali kedua sehingga membuat aku penat, kemudian ia melepaskan aku sambil berkata: “Bacalah.” Aku menjawab: “Aku tidak pandai membaca.” Lalu ia memeluk ku kali ketiga kemudian ia berkata dalam surah al-Alaq:

1.    “(Wahai Muhammad!) Bacalah dengan nama Tuhan yang telah menciptakan (seluruh makhluk).”

2.   “Ia telah menciptakan manusia dari segumpal darah.”

3.   “Bacalah dan Tuhan mulah yang paling pemurah.”

4.   “Yang mengajar dengan pena.”

5.   “Ia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya.”

Selepas itu, Rasulullah SAW kembali dengan ayat-ayat ini dalam keadaan menggigil ketakutan sehingga baginda masuk ke dalam rumah menemui Siti Khadijah dan berkata: “Selimutkan aku! Selimutkan aku!” Lalu Siti Khadijah menyelimutkan beliau sehingga hilang ketakutan baginda. 

Lalu beliau berkata: “Wahai Khadijah! Mengapa aku jadi begini?” Kemudian baginda memaklumkan kepada Siti Khadijah apa yang berlaku dan berkata: “Aku bimbang terhadap diri ku.” Lalu dijawab Siti Khadijah: “Tidak. Senangkan hati anda. Demi Allah, Allah tidak sekali-kali akan menghinakan anda, kerana sesungguhnya anda seorang yang sentiasa membuat hubungan baik dengan kaum kerabat, sentiasa bercakap benar, menanggung bebanan menolong orang yang lemah, sentiasa memuliakan tamu dan sentiasa menolong orang yang dilanda bala bencana.”

Satu ungkapan sejarah yang perlu kita ketahui bagaimana sukarnya Rasulullah yang kita sayangi, cintai dan rindui ini betapa susahnya baginda untuk menerima kalam Allah yang di sampaikan menerusi Jibrail. Betapa seksanya menerima ilmu Allah sehingga mudah merasa takut dan gerun untuk menerimanya. Tiada jalan mudah untuk menerima dan mengambil ilmu. Tidak kira ilmu tersebut kita gemari ataupun tidak.

Begitulah kita, pencarian ilmu memang penting dan menjadi satu keutamaan dalam Islam. Rasulullah SAW nak mendapat ilmu pun cukup terseksa dan sukar buat kali pertamanya. Apatah lagi kita yang serba daif ini. Terlalu banyak yang perlu kita pelajari dan cari supaya boleh kita pergunakan dengan sebaik yang mungkin. Jangan mudah putus asa dan kecewa kerana untuk mendapatkan ilmu bukan satu jalan mudah dan senang untuk diperoleh. Pasti ada cabaran, dugaan dan rintangan yang perlu untuk dihadapi untuk kita sentiasa tenang, sabar, cekal dan tabah  untuk menimba dan mencari ilmu sebanyak yang termampu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan