Selalu merasakan bahawa dalam melakukan jualan terlalu banyak mendengar
akan menyebabkan jualan tidak ke mana. Sudah pasti membuang masa dan ketika.
Seolah-olah bukan untuk menjual tapi asyik mendengar leteran dan masalah orang
sahaja. Padahal kita yang melakukan jualan bukanlah seorang pakar kaunseling
yang sanggup untuk mendengar dan menghabiskan masa untuk menadah telinga terus
mendengar keluhan dan rintihan tentang permasalahan yang ditanggungnya.
Inilah orang jualan, kena sanggup mendengar peruntukkan masa apa yang
diluahkan oleh bakal pembeli atau pelanggan perkatakan. Banyak hikmah nya
seseorang yang sanggup meluangkan sedikit masa kepada mereka mendengar apa yang
diperkatakan dan utarakan tentang apa juga yang mereka mahukan, carikan,
permasalahan mereka atau mengadu tentang apa yang mereka tanggung selama ini.
Semuanya perlu didengar secara teliti dan cermat tanpa ada keraguan. Itulah
kelebihan yang perlu kita ketahui bersama. Antara kelebihan-kelebihan tersebut
kenapa perlu ada diperuntukkan masa untuk mendengar adalah kerana
i.
Menunjukkan keprihatinan
Sudah pasti apa
yang bakal pembeli atau pelanggan lihat dan alami merasakan kita benar-benar
mengambil berat akan apa yang mereka perkatakan. Seolah-olah kita tidak
membuang masa dan ketika tapi memberikan keyakinan kepada mereka yang kita
benar-benar ingin mengetahui dengan lebih mendalam tentang apa yang mereka
tanggung selama ini.
ii.
Mengurangkan kesalahan dan kesilapan
Ambil tindakan
berhati-hati dan berwaspada setiap masa. Kawal diri untuk bersabar dan
bertenang. Jangan buang masa mereka tapi berikan kesanggupan pada diri kita
mendengar segala rintihan dan permasalahan mereka agar apa juga produk yang
ditawarkan kepada mereka sememangnya amat bersesuaian dengan apa juga masalah
mereka untuk diselesaikan. Sudah pasti selepas itu akan kita kemukakan solusi
terbaik elakkan kesilapan dan kesalahan yang sepatutnya berlaku.
iii.
Melahirkan oportuniti dan peluang
Bila kita
mendengar dengan baik sudah semestinya lagi banyak peluang dan oportuniti yang
boleh kita peroleh antara sedar ataupun tidak. Kebiasaannya apabila kita
mendengar dengan baik sudah tentu segala isi hati dan luahannya akan diketahui
dengan lebih mendalam lagi. Pasti akan memberikan berapa alternatif dan peluang
kepada kita untuk mendapatkan lagi apa yang mereka mahukan. Oleh itu dengar
dengan baik dan fahami apa yang diperkatakan agar sudah pasti ada lagi rahsia
yang tersembunyi yang boleh kita selongkar kan lagi lebih mendalam.
iv.
Komunikasi lebih baik dan jelas
Apa kita dengar
kita fahami dengan baik memberikan pertuturan dan komunikasi berikan yang
terbaik mengikut apa yang mereka mahukan dan carikan selama ini. Pertuturan
akan menjadi lebih teratur dan lebih baik dengan apa yang kita dengari terlebih
dahulu. Sekurang-kurangnya apa yang kita perkatakan sudah tentu mengikut apa
yang mereka mahukan. Bukan omongan kosong tapi satu keputusan dan tindakan
terbaik buat mereka memberikan apa yang mereka mahukan.
v.
Mengujudkan kepercayaan
Makin kita
mendengarnya makin kita dipercayai. Seolah-olah mereka telah melepaskan apa
yang tersembunyi dan tersirat selama ini. Apa yang mereka tanggung mereka
lepaskan untuk kita mendengarnya dengan lebih baik. Semakin banyak mereka
perkatakan semakin mereka percayai kepada kita. Bukankah itu satu kelebihan
kepada kita. Berikan pendengaran yang terbaik agar mereka lebih banyak
menceritakan kepada kita apa yang terbuku dalam fikiran mereka selama ini untuk
kita selesaikan melalui produk yang kita tawarkan.
vi.
Per tingkatkan perkhidmatan yang ditawarkan
Berikan yang
terbaik sebagai satu tanda kita memberikan tahap kelas satu perkhidmatan
terbaik kita tawarkan. Bukan mengambil kesempatan tapi berikan dengan
bersungguh-sungguh dan ikhlas. Sewajarnya untuklah tindakan yang sepatutnya
kita lakukan demi memastikan apa yang kita jual pada akhirnya diterima dengan
hati yang terbuka oleh mereka.
Yakin dengan apa yang kita lakukan agar bakal pembeli atau pelanggan yang
berada di hadapan kita seboleh-bolehnya mempercayai apa yang kita lakukan.
Dengar dengan baik dan tekun. Jangan dipermainkan agar mereka sudah tentu tidak
merasa tertipu dengan segala tindak tanduk kita. Ambil langkah berhati-hati dan
berwaspada agar selepas itu kita boleh memberikan satu solusi atau penyelesaian
terbaik kepada mereka. Dengarlah dan fokus akan apa yang kita lakukan di
hadapan mereka agar boleh dan pasti memberikan keputusan terbaik kepada mereka
dan diri kita sendiri juga.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan