Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 7 Julai 2013

TUGASAN YANG MEMENATKAN



Apa juga yang kita lakukan pasti akan memenatkan. Tindakan yang betul atau tidak sudah pasti akan memberikan kenyataan yang sama sahaja iaitu memenatkan. Kerana itu dalam Islam memperuntukkan diri seseorang untuk berehat dalam jumlah masa yang sepatutnya. Masalahnya adakah apa yang kita lakukan adakah penat hanya kerana tindakan kita yang betul tapi keputusannya tidak ke mana dari tindakan yang betul tapi keputusannya amat menguntungkan diri kita sendiri.

Inilah yang perlu kita fikirkan sama ada tindakan yang kita lakukan adakah betul ataupun tidak. Biarlah penat kita melakukan tugasan jualan setiap hari asalkan mampu memberikan pulangan perolehan yang terbaik buat diri kita sendiri. Penat tapi tidak memberikan pulangan yang tidak dimahukan buat apa. Buang masa, buang tenaga dan buang wang sahaja jika ini berlaku dan terjadi.
 
Kerana itu sebelum lakukan sesuatu fikirkan terlebih dahulu akan apa yang mahu kita lakukan. Jangan mudah membuang masa dan tenaga lakukan perkara-perkara yang tidak mendatangkan hasil. Berfikirlah sejenak agar apa yang kita lakukan menghasilkan apa yang kita cari dan mahukan. Biarlah penat dalam menghasilkan apa yang kita mahukan dari kita penat tapi langsung tidak menghasilkan apa juga yang kita mahukan. Pilihan di tangan kita, pilihlah sama ada kita penat kerana untung yang kita dapat dari kita penat tapi tak adapun yang kita peroleh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan