Kemahiran mendengar sememangnya diperlukan semasa melakukan jualan. Kurang
mendengar sudah pasti apa yang di ingini oleh bakal pembeli atau pelanggan
sampai bila kita akan sukar dan payah untuk memahami akan apa yang mereka mahu
dan perlukan sebenarnya. Kerana itu kemahiran mendengar amat penting dalam
melakukan jualan. Lagi mudah kita ketahui lagi mudah kita akan mendapatkan apa
yang diperlukan oleh mereka selesaikan apa juga masalah yang ditanggung oleh
mereka menerusi produk yang kita tawarkan.
Bagi mendapatkan kemahiran dalam mendengar dengan lebih teliti dan mudah
memahami apa yang orang lain perkatakan terdapat dua tindakan yang perlu
dilakukan iaitu
i.
Bersedia
untuk mendengar dengan fokus dan
meluangkan masa untuk mendengar apa yang ingin diperkatakan
ii.
Beri
perhatian sewajarnya. Jangan difikirkan
perkara lain tapi beri tumpuan sewajarnya.
Terdapat satu formula di mana bagi mendapatkan kemahiran mendengar ini
perlu dipraktikkan dan dilakukan adalah melalui formula ‘TerHaRU’ iaitu
i.
Terima (Ter)
Apa pun yang
diperkatakan terima sahaja dahulu. Dengar dengan baik. Sebaik-baiknya jangan
mencelah atau membalas balik apa yang diperkatakan walaupun kita mungkin
mengetahui apa yang ingin disampaikan. Serap sahaja apa yang diperkatakan agar
kita mudah mengetahui apa mesej sebenar yang ingin di sampaikan.
ii.
Hargai
(Ha)
Hubungan mata amat
penting di waktu ini sambil mengatakan ‘mmm’, ‘ya’, ‘ saya dengar’, ‘saya
fahami’ atau ‘ok’ akan memberikan impak yang kita benar-benar ingin mengetahui
dan mengambil berat akan apa juga yang mereka perkatakan. Teruskan mendengar
dan sekali lagi jangan sama sekali mencelah atau menamatkan apa yang sedang
mereka perkatakan.
iii.
Ringkaskan (R)
Ringkaskan apa
yang kita dengari. Dapat ambil nota semasa mereka bercakap lebih baik. Buat
ayat dari apa yang kita fahami agar mereka tidak berasa begitu sia-sia apa yang
mereka perkatakan tapi kita satu pun tidak fahami. Elakkan perkara yang
sebegini berlaku dan terjadi. Yang penting simpulkan selepas mereka habis
berbicara dan bukannya semasa mereka sedang bercakap.
iv.
Ulangi
(U)
Sebagai
pengesahan, ulangi semula bagi mendapatkan apa yang mereka sampaikan kita
fahami dan kemukakan soalan-soalan yang perlu bagi mendapatkan pengesahan
sebenarnya akan apa yang mereka mahukan. Jangan mudah melakukan kesimpulan
dikhuatiri nanti lain yang disampaikan lain pula kefahamannya. Lebih baik ambil
tindakan bertanya dahulu dari memberi kesimpulan terus kepada mereka.
Lakukan dengan sebaik mungkin agar bakal pembeli atau pelanggan merasa kita
benar-benar mengambil berat dan kita sememangnya ingin ketahui akan apa juga
masalah yang mereka tanggung selama ini. Hulurkan bantuan dan pertolongan
sewajarnya bagi selesaikan permasalahan mereka menerusi produk yang kita
tawarkan. Mereka tahu kita ingin membantu sudah tentu mereka akan berikan apa
juga info atau maklumat yang kita perlukan dari mereka. Bersedialah untuk mendengar
mungkin peluang mendapatkan penutupan jualan akan lebih cerah lagi untuk
mendapatkannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan