Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 8 Februari 2013

PENTINGNYA BERDOA



Allah berfirman maksudnya “Dan apabila hamba-hamba Ku bertanya kepada mu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang melakukan doa apabila ia berdoa kepada Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.” (Surah al-Baqarah Ayat 186).

Daripada Abu Hurairah, Nabi bersabda ‘Tidak ada suatu yang lebih mulia di sisi Allah Taala melainkan doa’ (Hadis Riwayat al-Tirmizi dan Ibn Majah).

Satu bukti yang menunjukkan betapa hebatnya kita berdoa memohon apa sahaja yang kita mahukan dan kehendaki. Kita sering berada dalam keluh kesah, pelbagai masalah yang dihadapi dan sentiasa mengharapkan tugasan jualan kita berada dalam keadaan yang menyenangkan hati. Namun kadang-kadang keadaan dan situasi menjadi tidak seperti mana yang kita harapkan. Kekecewaan menyelubungi apa sahaja yang tidak dapat ditunaikan akan apa yang kita harapkan. Kerana itu kita perlu berdoa kepada Allah sebagai seorang hamba yang mukmin dan taat. Kembalilah semula kepada Allah agar setiap apa yang kita lakukan sudah pasti diberkati dan diberi pertolongan semula kepada kita. Mungkin ada kalanya doa kita masih tidak di makbulkan tetapi mana tahu tiada siapa yang boleh menjangka ia nya boleh dipenuhi oleh Allah. Yang penting jangan berhenti berdoa dan jangan sama sekali merasakan Allah tidak pernah membantu kita.

Sebuah hadis daripada Abu Abdurrahman, Abdullah bin Umar Bin Khattab berkata Rasulullah bersabda ‘Sebelum adanya kamu, terdapat tiga orang berjalan-jalan kemudian mereka pergi ke sebuah gua untuk berteduh, maka mereka pun masuk ke dalamnya. Kemudian tiba-tiba sahaja ada batu dari atas bukit jatuh bergolek  dan menutup pintu gua tersebut sehingga mereka gagal untuk keluar. Salah seorang lantas berkata ‘ Sesungguhnya tidak ada yang dapat menyelamatkan kita sekalian daripada bencana ini kecuali apabila kita berdoa kepada Allah dengan menyebutkan amalan-amalan soleh yang pernah kita lakukan.

Melihat kan keadaan yang sebegini, orang yang pertama terus berdoa ‘Wahai Allah, saya mempunyai ayah dan ibu yang sangat tua. Saya biasa memberi keutamaan minuman susu kepada kedua-duanya dahulu sebelum saya berikan kepada keluarga dan anak-anak saya. Pada suatu hari saya terlambat pulang daripada mencari kayu dan bila pulang saya dapati kedua orang tua saya telah pun tidur. Saya terus memerah susu untuk mereka dan memandangkan mereka masih tidur saya pun tidak mahu mengejutkan mereka dari lena tidur. Lalu saya berjanji pada diri saya di mana susu yang diperah itu tidak akan diberikan kepada keluarga saya sebelum kedua orang tua saya meminumnya terlebih dahulu. Hinggalah terbit fajar, kedua-dua orang tua ku sedar dari tidur walaupun anak-anak ku menangis, aku tetap memberikan susu tersebut kepada orang tua ku terlebih dahulu. Wahai Allah, jika saya berbuat seperti itu kerana mengharapkan wajah Mu maka gerakkanlah batu tersebut yang menutupi gua ini. Maka bergeraklah sedikit batu itu tetapi masih belum membolehkan mereka keluar dari gua tersebut.

Orang yang kedua pula berdoa merayu kepada Allah dengan bermunajat ‘Wahai Allah, sesungguhnya saya mempunyai saudara sepupu yang sangat saya cintai, kemudian saya selalu memujuknya untuk melakukan zina tetapi dia selalu menolaknya. Selang beberapa tahun dia telah ditimpa kesusahan menyebabkan dia datang kepada aku meminta bantuan. Lalu aku berikan seratus dua puluh dinar dengan syarat dia mahu berzina dengan aku. Memandangkan dia berada dalam keadaan terdesak lalu beliau pun bersetuju. Ketika hampir-hampir melakukan perbuatan yang hina itu dalam keadaan diri telah berada di antara kedua-dua kakinya seraya dia berkata ‘Takutlah kamu kepada Allah dan jangan kau robekkan selaput dara ku kecuali dengan cara yang benar’. Mendengar rayuan beliau tersebut lalu saya tinggalkannya walaupun perempuan tersebut sangat saya cintai dan saya telah merelakan bantuan yang telah saya berikan kepadanya. Wahai Allah, jika saya berbuat seperti itu kerana mengharapkan reda Mu, gerakkanlah batu yang menutup gua ini’. Maka bergerak lah lagi batu tersebut sedikit tapi malangnya mereka bertiga masih juga gagal untuk melepaskan diri mereka dari gua tersebut.

Akhirnya, lelaki yang ketiga pula berdoa kepada Allah ’Wahai Allah, aku mengupah beberapa orang pekerja dan semuanya aku bayar gaji mereka dengan sempurna kecuali ada seorang yang menghilangkan dirinya, meninggalkan aku dan tidak mengambil gajinya terlebih dahulu. Kemudian gaji yang tidak dibayar tersebut saya laburkan dalam perniagaan sehingga boleh memperoleh keuntungan yang banyak. Selang beberapa lama dia muncul semula dan berkata ‘Wahai hamba Allah, berikanlah semula gaji saya yang dahulu itu’. Saya berkata ‘Kamu lihatlah sendiri, baik unta, lembu, kambing termasuk budak yang mengendalakannya semua itu adalah dari hasil gaji mu itu’. Terkejut dengan apa yang diperkatakan lalu dia bertanya semula ‘Wahai hamba Allah, janganlah engkau permain kan diri ku’. Aku menjawab ‘Aku tidak per mainkan engkau’. Kemudian dia pun mengambil semuanya dengan tidak meninggalkan sedikit pun untuk aku. Wahai Allah, jika saya berbuat itu kerana mengharap reda MU, maka gerakkanlah batu itu’. Akhirnya batu itu pun bergerak dan mereka dapat keluar dari dalam gua tersebut dengan selamatnya. (Hadis Riwayat al-Bukhari).

Satu kisah yang telah diberitahu oleh Rasulullah bagaimana kuatnya kesan dan impaknya tatkala dalam kesusahan dan ketakutan. Menurut Imam Ghazali ada mengatakan,"Meskipun doa itu tidak dapat menolak Qada Tuhan, tetapi ia mampu melahirkan sifat rendah diri dan hajat kepada Tuhan. Dalam suatu hadis disebutkan bahawa menolak qada boleh dengan doa. Tegasnya, doa menjadi salah satu sebab tertolaknya bencana, sebagai perisai, menjadi penangkis daripada senjata musuh dan bagai air yang menyebabkan tumbuhnya tanaman." Dengan berdoa diharapkan segala dosa kita kepada Tuhan diampuni dan diberi kebaikan. Kita juga mengharapkan diberi hidayah, keampunan, pertolongan, kenikmatan, kasih sayang dari Tuhan dan memohon supaya dijauhkan daripada sifat kekufuran, kemurkaan, kepapaan, kesesatan, musibah dan laknatnya.

Firman Allah bermaksud “dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepada Ku nescaya Aku perkenan kan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang Yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepada ku, akan masuk neraka jahanam Dalam keadaan hina” (Surah Ghafir Ayat 60).



Tiada ulasan:

Catat Ulasan