Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Sabtu, 2 Februari 2013

ELAKKAN MEMARAHI ORANG DI TEMPAT AWAM



Gambar hanya hiasan sahaja

Baru-baru semasa sedang menikmati makanan di salah sebuah restoran di sini bersama rakan-rakan setugas tiba-tiba sahaja kedengaran suara yang kuat sedang menjerit kemarahan. Apabila di toleh sahaja ke belakang alangkah terkejutnya bahawa yang kedengaran suara yang memekik kemarahan tersebut adalah tuan punya kedai makan tersebut sedang memarahi pekerjanya. Alangkah sedih melihat tingkah laku tersebut berlaku dan terjadi di tengah-tengah orang ramai yang sedang menikmati juadah mereka di situ. 

Memang tidak dinafikan memang hak sebagai tuan punya kedai untuk memarahi pekerja yang telah melakukan silap dan salahnya ketika dia nya bertugas hanya kerana kesilapan beliau menghantar makanan yang berbeza pesanan yang telah diberikan. Alangkah aibnya pekerja tersebut di waktu ini di hadapan semua mata terpandang kepada diri nya sahaja. Sebagai ketua, adakah ini tabiat yang perlu ditonjolkan dan diberikan kepada pekerja mereka? Boleh kita sesuka hati boleh memarahi seseorang dalam masa yang sama kita sedang melakukan urusan perniagaan di premis tempat kita melakukan jualan di hadapan pelanggan-pelanggan kita?

Sesuatu yang menyedihkan. Kenapa perkara yang sebegini boleh berlaku di hadapan ramai orang. Amat menyedihkan walaupun kita memahami pekerja bawahan tersebut melakukan kesilapan manakala tuan punya kedai pula mempunyai hak untuk memarahi siapa pun juga pekerjanya kerana dia yang membayar gaji tersebut kepada orang tersebut dan juga untuk memastikan perkhidmatan yang ditawarkan sememangnya boleh diharapkan oleh pelanggan-pelanggan yang hadir.

Walaupun ia nya menjadi hak mutlak kepada tuan punya kedai namun hak orang lain juga kena fikirkan juga iaitu

i.             Hati dan perasaan orang yang hendak dimarahi tambahan pula di hadapan ramai orang. Sebaik-baiknya carilah tempat yang agak tersembunyi sedikit agar orang lain tidak mengetahuinya

ii.           Jangan sama sekali mengaibkan seseorang untuk di marahi kerana maruah seseorang perlu dijaga dengan baik sama sekali

iii.          Suasana perniagaan perlu dikekalkan dengan suasana yang segar dan ceria. Tidak perlu ada meninggi suara atau terjerit-jerit di tempat perniagaan

iv.          Hati dan perasaan pelanggan juga perlu di jaga kerana walaupun mereka sekadar melihat tapi hebahan mulut perkara yang negatif begitu cepat tersebar yang akan memberikan impak yang tidak baik pula kepada perniagaan

v.            Boleh melemahkan mood pekerja-pekerja yang ada

vi.          Sifat marah adalah cermin untuk diri kita sendiri di hadapan pelanggan-pelanggan. Orang lebih cepat nampak perkara-perkara yang tidak elok daripada perkara-perkara yang elok kita lakukan sepanjang hari. Oleh itu lebih baik berhati-hati dari melakukannya sesedap rasa dan sesuka hati terutamanya apabila berhadapan dengan prospek/pelanggan.

Daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda ‘Bukanlah orang yang gagah itu, orang yang kuat bertarung. Akan tetapi orang yang gagah adalah orang yang dapat mengawal diri ketika marah’ Sebaik-baiknya kalau nak marah sekalipun jaga tingkah laku kita dahulu. Tunjukkan kemesraan dan keikhlasan kita dalam melakukan jualan. Biar prospek/pelanggan yang ada merasa cukup terpesona dengan pembawaan dari diri kita sendiri. Kita yang menentukan sama ada apa yang kita lakukan ini adakah betul ataupun tidak.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan