Saat
paling menggembirakan adalah ketika mendapat penutupan jualan apabila kita
melakukan jualan. Terasa seronok sehingga sukar untuk diungkap dan diceritakan.
Seolah-olah matlamat telah tercapai walaupun pada ketika itu sebenarnya adalah
pelanggan pertama kita pada hari tersebut. Apabila penutupan jualan boleh
diperoleh dari seseorang yang kita temui sekurang-kurangnya semangat untuk
bertindak lagi dan lagi akan naik dengan sendirinya. Pasti ia nya menjadi satu
dorongan dan kekuatan semangat untuk bertindak dengan lebih hebat lagi.
Sebelum
prospek/pelanggan yang ditemui satu langkah yang perlu kita kena pastikan
apabila melakukan jualan sebaik-baiknya kita boleh dan mampu untuk mendapatkan
kepastian daripada mereka terlebih dahulu. Bila kepastian tersebut semakin
dijelmakan maka semakin mudah lagi untuk kita bertindak memberikan penerangan
dan memujuk sebaik yang mungkin. Kerana itu kita kena bersabar, tenang dan
tabah sentiasa. Bagi mengetahui bagaimana mendapatkan kepastian tersebut adalah
dengan mendapatkan kaedah-kaedah seperti berikut
i.
Dari pertanyaan-pertanyaan yang dikemukakan
Satu ‘CLUE’ yang penting
untuk kita ketahui. Biarpun kadang-kadang menyakitkan hati kita tapi kena
perbanyakan sabar. Mungkin akan jadi berulang-ulang kali jadinya tapi
ketenangan kita amat diperlukan. Mereka mahukan kepastian bagi mendapatkan
kepercayaan terhadap apa yang telah kita persembahkan dan terangkan kepada
mereka. Tidak pasti sudah semestinya kepercayaan amat sukar untuk didapati.
Biarlah soalan-soalan yang dikemukakan berulang dengan jawapan yang hampir sama
semuanya namun yang penting ini adalah satu tanda yang mereka sudah berminat
untuk menerima tawaran yang dikemukakan oleh kita.
ii.
Memohon penjelasan lagi dan lagi
Tujuan kita adalah untuk
membantu dan menolong prospek/pelanggan selesaikan masalah mereka menerusi
produk yang ditawarkan. Kerana itu apabila kita dituntut untuk memberikan
penerangan demi penerangan walaupun sama jangan sama sekali mudah merasa bosan
atau dipermainkan. Mendapatkan keyakinan mereka adalah melalui kefahaman dan
kepastian daripada mereka. Lebih baik kita penat sedikit memberikan penerangan
yang panjang berjela dari mereka mengatakan yang bukan-bukan di belakang kita
pula pada kemudian hari. Bila telah difahami dan dipastikan pasti sedikit
sebanyak memberikan kepercayaan kepada mereka untuk pada akhirnya bersetuju
dengan tawaran yang ditawarkan kepada mereka.
iii.
Tumpuan konsentrasi
Kesungguhan mereka
mendengar dan memberikan maklum balas apa yang kita persoalkan kepada mereka
bermakna semakin hampir untuk mendapatkan penutupan jualan. Teruskan usaha
tanpa henti. Jangan sama sekali hilangkan tumpuan mereka hanya kerana kebodohan
dan kelalaian diri kita kerana tidak menyedari yang mereka telah berminat
dengan tawaran produk yang dikemukakan. Teruskan sahaja usaha yang ada agar
mereka tahu yang kita benar-benar melakukannya hanya untuk mereka yang berada
di hadapan diri kita.
iv.
Minta pendapat dari kenalan
Kerana dah mula mendatangkan
minat kepada produk yang ditawarkan tanpa rasa segan silu sudah pasti mereka
akan menghubungi kenalan mereka di hadapan kita bertanyakan tentang pendapat
dan pengalaman yang telah memberi lalui. Kerana itu apabila melakukan jualan
kena buat betul-betul dan bersungguh kerana pengaruh hebahan mulut sungguh
besar sekali impaknya. Elakkan menipu dan berbohong ketika kita bertemu dengan
siapa pun tatkala kita menjual keran impak kepada diri kita semula dalam
melakukan jualan amat memberi kesan yang besar sama sekali. Asalkan
prospek/pelanggan menelefon siapa pun juga asalkan sepanjang kita melakukan
jualan dilakukan dengan betul dan jujur sudah pasti tiada apa yang perlu kita
risaukan sama sekali.
Apa
yang penting adalah kepuasan mereka untuk menggunakan produk yang ditawarkan.
Tiada siapa pun yang sanggup dijual dan ditipu dengan begitu mudah sama sekali.
Biarlah kepuasan diri menjadi segala-galanya untuk menentukan sama ada yang
dipilih ini disukai ataupun tidak. Jangan mudah berputus asa dan rasa kecewa
yang melampau-lampau apabila kita merasakan agar sukar mendapatkan penutupan
jualan. Sebenarnya banyak tanda-tanda yang boleh kita peroleh terlebih dahulu
sebelum penutupan jualan boleh di terima. Yang pentingnya kita dah mula sedar
dan faham akan tanda-tanda awal prospek/pelanggan memberikan kepastian kepada
kita.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan