Menurut
Colleen Francis, seorang motivator jualan yang terkemuka di Canada mengatakan
bahawa ‘Jualan bersilang adalah satu peluang, akan menghasilkan lebih cepat jualan, menjana keuntungan yang lebih tinggi
dan kecairan yang lebih baik di mana sebahagian
besarnya kerana pelanggan sedia ada tahu kita, mempercayai
kita dan telah dipaparkan pertalian yang jelas
bagi produk dan perkhidmatan organisasi
yang kita wakili. Akibatnya, kita
biasanya memerlukan kerja yang kurang untuk
meyakinkan mereka untuk membeli
lebih banyak produk dan
perkhidmatan yang kita tawarkan’.
Begitulah
hebatnya kalau pelanggan telah mula mengenali jenama produk yang telah
dipergunakan atau nama organisasi atau syarikat yang mengeluarkan produk
tersebut. Hanya dari hasil kepercayaan menggunakan produk tersebut maka jualan
bersilang boleh dilakukan dengan sebaik yang mungkin. Jangan sama sekali di
perlecehkan atau tidak mempercayainya sama sekali.
Kena
pandai ambil kesempatan dan kena ambil tahu apa lagi produk yang boleh
ditawarkan kepada pelanggan-pelanggan yang sedia ada. Banyak faedah dan
kebaikannya kalau kita mampu melakukan jualan bersilang kepada seseorang yang
telah menjadi pelanggan kita. Antaranya adalah
i.
Menjimatkan lagi masa kita melakukan jualan
ii.
Kekuatan jenama telah memberikan dan membina keyakinan
kepada pelanggan
iii.
Mereka telah yakin dan percaya terhadap diri kita
iv.
Lebih mudah untuk melakukan jualan kepada pelanggan sedia
ada
v.
Keyakinan dalam melakukan jualan lebih terserlah dan
memudahkan lagi
vi.
Cara mudah menambahkan lagi pendapatan dan ganjaran
vii.
Mengeratkan lagi silaturahim dengan pelanggan yang sedia
ada
Tiada ulasan:
Catat Ulasan