Jangan
dibiarkan penat bercakap atau penerangan diberikan terlalu berlebihan. Walaupun
kita minat untuk bercakap dan bercakap tapi kemahuan prospek/pelanggan yang
ditemui masih tidak diketahui apa yang dicari ,dimahukan atau dikehendaki
sampai bila-bila pun penutupan jualan sudah pasti amat sukar untuk diperoleh.
Jangan mudah mendabik dada kerana kepetahan kita boleh bercakap kerana
seseorang prospek/pelanggan menerima tawaran yang dikemukakan terhadapnya
bukannya kerana handalnya kita memberikan presentasi sewajarnya tetapi hanya
disebabkan mainan emosi yang begitu berkesan di hatinya.
Emosi
adalah perasaan berniat yang ditujukan kepada seseorang atau sesuatu. Emosi
adalah reaksi terhadap seseorang atau kejadian. Emosi dapat ditunjukkan ketika
merasa senang mengenai sesuatu, marah kepada seseorang, ataupun takut terhadap
sesuatu. Kata “emosi” diturunkan dari kata bahasa Perancis, émotion, dari émouvoir,
‘kegembiraan’ dari bahasa Latin emovere, dari e- (varian eks-) ‘luar’ dan
movere ‘bergerak’. Kebanyakan pakar-pakar fisiologi yakin bahawa emosi lebih
cepat berlalu daripada suasana hati. Sebagai contoh, bila seseorang bersikap
kasar, manusia akan merasa marah. Perasaan berniat kemarahan tersebut mungkin
datang dan pergi dengan cukup cepat tetapi ketika sedang dalam suasana hati
yang buruk, seseorang dapat merasa tidak begitu selesa dalam beberapa jam atau
ketika.
Begitulah
emosi dalam diri seseorang yang boleh memberikan impak yang cukup besar ke atas
diri kita yang melakukan penawaran terhadap mereka. Jangan mudah memandang
rendah akan keupayaan emosi seseorang apatah lagi suka per mainkan emosi mereka
sesuka hati. Oleh itu bagi mendapatkan kecenderungan emosi mereka sentiasa
memihak kepada kita yang melakukan jualan adalah disarankan agar kita melakukan
perkara-perkara berikut iaitu
i.
Ketahui apa yang mereka cari selama ini
Mengetahui apa yang
mereka mahukan dan perlukan amat
disyorkan dalam melakukan jualan. Kerana itu kita di saran dalam
melakukan jualan per banyakkan pertanyaan demi mengetahui dengan lebih mendalam
dan mengetahui apa yang mereka cari selama ini. Permainan emosi amat penting di
masa kini seolah-olah kita mengambil berat akan apa yang mereka mahukan melalui
soalan-soalan yang berkaitan dengan apa yang sebenar-benarnya mereka mahukan.
Sememangnya seseorang apabila perasaan yang ingin mengetahui dan mengambil
berat tentang kita sudah tentu akan sibuk bertalu-talu menanyakan soalan-soalan
seolah-olah mengambil berat tentang diri kita. Jadi begitulah dalam jualan,
prospek/pelanggan sudah pasti akan terasa ada orang yang akan mengambil berat
kepadanya jika soalan-soalan yang kita kemukakan pada mereka cukup relevan dan
berkaitan dengan apa yang mereka cari selama ini.
ii.
Bantu dan tolong
Ketepikan dahulu
keuntungan yang bakal diperoleh. Beri bantuan dan pertolongan sewajarnya kepada
mereka dalam menawarkan produk yang mereka cari untuk selesaikan masalah yang
mereka tanggung selama ini. Sucikan hati dengan niat yang betul akan kita
lakukan bantuan dan beri pertolongan kepada siapa juga yang kita temui. Lagi
banyak yang kita tolong dan bantu lagi banyak mendapatkan penutupan jualan lagi
bertambah-tambah banyak pendapatan kita di kemudian hari. Yakin percaya kepada
konsep ini kerana bantuan Allah tidak kira siapa pun juga asalkan kita mahu
membantu dan menolong dengan sebenar-benar ikhlas dalam melakukan jualan pasti
akan menerima balasan dan ganjaran seperti mana yang dimahukan.
iii.
Berikan manfaat dan kelebihan produk
Prospek/pelanggan cukup
beremosi andai kata mengetahui bahawa apa yang kita perkatakan sememangnya
dapat membantu selesaikan permasalahan mereka menerusi produk yang ditawarkan.
Oleh itu jangan sama sekali menerangkan kepada mereka tentang ciri-ciri produk
yang ada tapi berikan dan pandukan kepada mereka tentang segala kelebihan dan
keuntungan yang bakal mereka peroleh apabila berbicara tentang produk yang
ditawarkan. Biar jelas, padat dan ringkas untuk diberikan kepada mereka tentang
kefahaman dan tunjukkan kepada mereka produk yang ditawarkan sudah pasti dapat
menyelesaikan segala permasalahan mereka yang mereka tanggung selama ini.
iv.
Bertindak jujur
Kejujuran dalam
melakukan jualan amat dituntut. Bila telah dipercayai dan diyakini oleh
prospek/pelanggan sudah pasti emosi dan perasaan mereka untuk menerima
kehadiran diri dan produk kita akan diterima dengan baik sama sekali. Tidak
perlu disorokkan apa yang tidak kena kerana kebiasaannya bahasa badan pada diri
kita tidak membantu akan kita bertindak menipu dan kelentong kepada mereka.
Bertindak jujur sahaja. Berikan kebenaran yang sebenarnya agar apa yang kita
lakukan sama sekali tidak akan dipersalahkan pula pada kemudian hari.
v.
Jaga hati dan perasaan mereka
Kalau kita mahukan dilayan
baik sudah semestinya perkara ini perlu datangnya dari diri kita terlebih
dahulu. Begitulah prospek/pelanggan yang ditemui, kalau mahukan mereka menjaga
hati dan perasaan mereka, kita yang sepatutnya terlebih dahulu perlu dan mesti
menjaga hati dan perasaan mereka. Pastikan kita menjaganya dengan begitu baik
sama sekali. Kena berhemah dan bersopan apabila bertemu dengan
prospek/pelanggan yang ditemui. Jangan main hentam sesuka hati sahaja perbuatan
kita. Kita mahukan mereka melayan kita dengan baik dan mendengar apa yang kita
perkatakan sudah pasti kita yang sebenarnya dahulu memberikan kesan yang
terbaik kepada mereka dengan menjaga hati dan perasaan mereka melalui akhlak
yang baik dari kita berikan.
Sentiasa
berwaspada dengan apa yang kita lakukan agar minat mereka berjaya kita pujuk
dengan cara yang baik dan berkesan. Tidak perlu memujuk, merayu, meminta
kasihan belas atau meronta-ronta mahukan keputusan hendaknya kepada kita. Kena
ada sikap yang agak STEADY bila berhadapan dengan mereka. Biar mereka merasa
cukup hormat kepada kita kerana kesungguhan kita benar-benar ada kejujurannya
dalam menghulurkan bantuan dan pertolongan demi menyelesaikan permasalahan yang
mereka tanggung selama ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan