Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 5 Februari 2013

Bila dah mula dipercayai



Kepercayaan dari prospek/pelanggan ke atas kita sememangnya diperlukan oleh mereka. Tanpa adanya kepercayaan, jualan akan menjadi lebih sukar untuk dilakukan. Kerana itu apabila kita telah berjaya mendapatkan kepercayaan jangan sama sekali diabaikan dan dipersiakan begitu sahaja. Hanya dengan perhubungan yang baik dan terjalin sahaja kepercayaan boleh didapati dengan mudah dan senang. Juallah apa sahaja hanya kerana kepercayaan telah di dapati penutupan jualan sudah pasti boleh diperoleh dengan apa yang kita mahukan dan perlukan.

Tapi perlu diingat jangan mudah pula untuk mendabik dada merasakan yang pelanggan benar-benar telah memberi kan kepercayaannya kepada kita seratus peratus. Bila-bila masa pelanggan tersebut boleh mengubah pendiriannya. Maklumlah manusia, sedang pasir pantai boleh berubah inikan pula manusia. Oleh itu dalam mengekalkan kepercayaan yang diberikan oleh mereka ke atas kita adalah disarankan beberapa perkara ini kita perkembangkan lagi kepada mereka agar kepercayaan mereka tetap utuh seperti mana mula-mula kita mendapat kepercayaannya ke atas kita iaitu

i.             Kepakaran
Tonjolkan dan tunjukkan yang kita ini serba tahu dan serba boleh demi melayani kehendak dan kepercayaan mereka ke atas mereka. Produk yang kita tawarkan bukan setakat kita tahu bagaimana untuk menjualnya sahaja tetapi juga perlu kepada masalah-masalah teknikal yang ada, kebaikan dan keburukan pasaran, segala kelebihan yang ada pada pesaing dan juga bagaimana tahap perkhidmatan yang benar-benar boleh kita berikan kepada mereka selepas mereka menerima tawaran yang ditawarkan kepada mereka. Jangan beri mereka hilang kepercayaan terhadap kita begitu mudah dan berlalu cepat sama sekali. Ambillah tindakan sewajarnya mempertahankan kepercayaan yang telah diberi kepada kita agar kita jaga dengan sebaik yang mungkin. biarlah mereka merujuk kepada kita sebanyak yang boleh asalkan kita tidak sama sekali mengabaikan kehadiran mereka terhadap kita.

ii.           Komitmen
Tanpa komitmen bagaimana pelanggan nak percaya apa yang kita perkatakan. Terlajak perahu boleh undur tapi kalau dah terlajak kata, kena jaga sebaik mungkin. Setiap apa yang kita perkatakan kepada mereka adalah satu ikrar kita kepada mereka untuk di tunaikan sebaik mungkin dan bukannya untuk melepaskannya seperti batuk di tangga. Berhati-hati dengan ikrar kita kepada mereka. Buktikan dan tunjukkan yang kita benar-benar komited dengan apa yang telah kita luahkan selama ini. Bukan cakap-cakap kosong atau syok sendiri. Berilah apa yang kita mampu hulurkan asalkan bukan dari perkara yang di luar dari keupayaan dan kebolehan dari diri kita sendiri.

iii.          Keikhlasan
Tolong jangan menipu dan jangan berbohong apatah lagi mengambil kesempatan demi kepentingan diri kita sendiri atas kepercayaan yang telah diberikan. Ikhlas sesungguh-sungguhnya agar apa yang kita lakukan bukan sahaja disenangi oleh pelanggan tersebut tetapi juga keberkatan yang bakal kita peroleh dari Allah SWT. Teruskan tindakan kita lakukan dengan kejujuran dan keikhlasan yang diharapkan oleh mereka agar kepercayaan yang ada tidak sama sekali dimungkiri pula oleh kita sendiri.

Tiga faktor ini kalau dijaga dengan baik dan bersungguh mana-mana pelanggan yang telah memberikan kepercayaannya kepada kita sudah semestinya akan begitu utuh dan tetap akan sampai bila-bila mempercayai kita. Sekali kita kelentong sudah pasti sampai bila-bila orang tidak akan mudah semula untuk mempercayainya balik kepada kita. Fikirkan apa yang sepatutnya kita lakukan agar kita tidak mudah sekali hilang seorang pelanggan atau lebih dengan begitu senang atas kesilapan dan kealpaan dari diri kita sendiri.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan