Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 3 Oktober 2014

PERGUNAKAN PENGALAMAN MEREKA




Segala pengetahuan dan pengalaman bakal pelanggan jangan diabaikan. Apa yang mereka tahu dan alami pada penggunaan produk kita mahupun pesaing kita perlu diambil berat sama. Mungkin boleh memedihkan telinga kita disebabkan komplen itu dan komplen ini tapi untuk mengetahui kelemahan produk dan servis kita mahu tak mahu kena ambil tahu. Pekakkan sahaja telinga kita tahan sabar dan elakkan mudah menjadi marah yang bukan-bukan. Yang penting apa yang mereka perkatakan boleh dijadikan pengajaran dan iktibar buat kita perbaiki semula mana-mana bahagian jualan kita yang didapati ada kelemahan dan kekurangannya pula.

Ada petuanya kalau nak selamat dalam menjual pastikan terlebih dahulu jangan sama sekali 

i.             Mudah memandang rendah keupayaan dan pengetahuan mereka. Pengalaman mereka mungkin mampu menjana untuk kita jadikan satu pengalaman baru buat kita. Jangan mudah berlagak merasakan mereka serba tak tahu walaupun mereka asyik berdiam diri membisu seribu bahasa. Berhati-hati dalam memberi penerangan dan keterangan produk dan servis kita. Sekali mereka mengeluarkan suara dikhuatiri nanti tak terjawab pula.

ii.           Jangan mudah membuat dan melakukan andaian dan tanggapan yang bukan-bukan terhadap mereka. Mudah sangat memandang rendah keupayaan mereka nanti kita yang terjebak balik tak tahu nak jawab apa pula untuk pertahankan dan membalas apa yang mereka persoalkan pula nanti. Jangan sukarkan keadaan kerana andaian dan tanggapan kita itu.

iii.          Siapa pun di hadapan kita jangan bersangka buruk merasakan mereka tidak mahu untuk menerima, tidak mampu dan tidak berminat langsung. Selagi tidak diberikan penerangan dan kefahaman terhadap mereka tentu terlalu sukar nanti untuk menjual pula. Jangan terlalu memilih dan cerewet. Selagi kita ikhlas dan mahu membantu siapa pun juga sudah pasti ada yang akan terkulai dengan tawaran yang akan kita kemukakan nanti.

iv.          Jangan sama sekali menipu dan kelentong yang bukan-bukan. Sentiasa jujurlah dalam apa juga tindakan kita melakukan jualan. Sekali orang tahu kita kaki menipu sampai bila-bila sudah pasti mereka tidak akan mahu mempercayainya lagi.

Berikan yang terbaik. Kejayaan bukan datang kalau empat perkara di atas kita amalkan. Jujur dan ikhlas dalam menjual. Berkata benar walaupun mungkin ada kepahitannya dikhuatiri ada yang tidak mampu kita sorokkan. Selagi segala kebaikan, kelebihan dan kehebatan produk dan servis kita jual pada produk yang kita tawarkan nanti sebagai satu nilai tambahan buat mereka sudah pasti pada akhirnya akan diterima juga pada akhirnya. Asalkan dapat selesaikan masalah mereka itu lebih diutamakan. Bersusah-susah dahulu tapi di kemudian hari nanti bersenang-lenang pula mampu untuk  kita peroleh.