Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 29 Oktober 2014

AIDA DALAM PEMBUKAAN KAUNTER



Salah satu aktiviti penting dalam melakukan jualan adalah pembukaan kaunter. Kerap kali bila adanya pembukaan kaunter menyaksikan pembukaan kaunter jualannya tertumpu di tempat-tempat tumpuan orang ramai.  Sasaran yang ada adalah di lokasi yang ramai pengunjungnya di tempat tersebut. Mustahil kita akan menyaksikan orang yang membuka kaunter hanya berminat apa tempat yang sunyi dari orang ramai.

Masalahnya bagaimana mendapatkan perhatian orang ramai yang sering lalu lalang di hadapan kaunter yang dibuka? Inilah persoalan yang perlu untuk kita ketahui dengan lebih mendalam lagi agar setiap tindakan membuka kaunter ada hasilnya. Biar penat melayan asal hasil boleh ditemukan. Semuanya bergantung pada pemilihan lokasi yang baik dengan strategi yang betul dalam menarik orang ramai mengunjungi kaunter yang dibuka.

Bukan senang nak tarik perhatian apatah lagi minat orang untuk hadir dan datang ke kaunter yang dibuka. Datang untuk menjenguk pun sudah dikira Alhamdulillah. Begitulah besarnya harapan kita. Begitu mengharap dan amat berharap. Namun begitu terdapat satu konsep yang bersesuaian boleh diguna pakai bila adanya kita membuka kaunter di mana-mana kita rasakan amat bersesuaian iaitu dengan menggunakan konsep A.I.D.A. Satu konsep dalam menjual yang boleh kita praktikkan sama di mana maksud A.I.D.A tersebut adalah 

A : Awareness – Tarikan perhatian mereka agar kehadiran kita amat di ketahui. Berdiri sahaja tanpa sebarang tindakan walaupun paparan iklan dan promosi di tayang secara besar-besaran masih tidak ke mana juga mampu menghasilkan apa yang dimahukan. Biar mereka sedar dan tahu apa yang kita boleh lakukan pada mereka. 

I : Interest – dapatkan minat dan kecenderungan mereka dengan apa produk yang ditawarkan. Pamerkan dan edarkan flyers-flyers yang sepatutnya. Jangan dibiarkan hanya meja dan kerusi sahaja terdapat di kaunter tersebut. Penampilan diri amat penting sebagai tarikan awal.

D : Desire – fahamkan dan yakinkan mereka pada tawaran terbaik kita akan apa yang dilakukan. Biar mereka berkeinginan untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut dan berminat untuk mendapatkan maklumat terlebih dahulu. Berikan bantuan dan pertolongan dengan sewajarnya.

A: Action – lakukan tindakan untuk mereka dengan mudah memutuskan untuk menerima apa juga tawaran yang di kemukakan. Biar betul dengan gaya, cara dan kaedah yang digunakan. Tarik perhatian dahulu sebelum boleh menarik minat seseorang.

Satu konsep yang bersesuaian yang boleh digunakan semasa pembukaan kaunter. Bagaimana untuk menggunakan konsep A.I.D.A ini? Pergunakan konsep ini dengan cara seperti berikut sebagai satu cadangan yang boleh dipraktikkan bersesuaian dengan produk apa yang ditawarkan.

A : dengan senyuman yang diberikan tunjukkan dan berikan maklumat serba ringkas dan jelas lagi mudah difahami.  Bagi produk-produk barangan lakukan demonstrasi tunjukkan kepada mereka. Bagi produk-produk perkhidmatan tunjukkan kelebihan dan keuntungan yang bakal mereka peroleh. Jangan buang masa tercegat sahaja di hadapan kaunter sahaja. Bergerak secara aktif dan progresif.

I : Tarik minat mereka berikan mereka berfikir sedalam-dalamnya tentang produk yang kita tawarkan boleh membantu dan menolong mereka selesaikan permasalahan mereka. Jangan berikan masalah pula kepada mereka. Bertanyakan kemukakan soalan-soalan yang relevan dengan mereka agar kita lebih dekat memahami masalah apa yang mereka tanggung selama ini. Berhemah dan bersopan agar mereka mahu untuk berinteraksi dengan kita. Jangan memaksa tapi pujuklah secara baik dan disenangi.

D : Perundingan walaupun seketika amat bermakna jika kefahaman mereka benar-benar difahami oleh mereka. Tunjukkan dan tawarkan solusi yang terbaik kepada mereka. Perundingan yang terbaik adalah dalam keadaan menang-menang dan bukannya mementingkan diri kita sahaja yang menjualnya. Selagi kita gagal mengesan apa yang mereka mahukan selagi itulah kita akan gagal melaksanakan jualan kita.

A : Jangan alihkan pandangan mereka kepada kawasan persekitaran. Fokus kepada mereka agar tumpuan mereka juga kepada kita. Lakukan tindakan yang menyenangkan hati mereka. Tindakan jangan terburu-buru kerana mereka mudah menolak tindakan agresif kita begitu sahaja meninggalkan kita buat tak tahu. Berhati-hati dan berwaspada segala pertuturan dan percakapan kita kepada mereka.

Tindakan sebaik-baik selepas membuka kaunter lakukan bedah siasat selepas habis sahaja kaunter dibuka. Mana kelemahan yang didapati dan diperoleh perbaiki segera. Jika terdapat kekurangan atau kesilapan perbaiki juga tidak dilakukan perkara yang sama di masa akan datang. Biar di masa hadapan sekurang-kurangnya jika penawaran dilakukan lagi hanya yang terbaik diberikan kepada mereka. Pergunakan konsep ini agar segala tindakan yang dilakukan biarlah ada sistematiknya. Jangan main suka hati, hentam ikut suka kita atau main langgar sahaja. Beradab secara taktikal itu lebih baik dalam melakukan jualan.