Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 26 Oktober 2014

MAAL HIJRAH - NIAT


Sumber foto : qatrunnadasobah.blogspot.com

Berpeluang menghadiri Forum Perdana khas sempena sambutan Maal Hijrah peringkat Negeri Pulau Pinang yang berlangsung di Dewan Sri Pinang bertarikh 25 Oktober 2014. Begitu tertarik dengan saranan Ustazah Norhafizah Musa sebagai salah seorang panel jemputan forum. Beliau menyeru sempena kehadiran Maal Hijrah ini sama-sama kita perbetulkan semula niat kita dalam menghadapi kehadiran tahun hijrah yang baru ini. 

Saban tahun berlalu begitu sahaja namun tiada tindakan sewajarnya bagaimana melakukan perkara yang terbaik sepatutnya dilakukannya. Semuanya bergantung pada niat. Baik niat baiklah tindakannya manakala niat yang tidak baik sudah semestinya pasti memberikan kesan yang tidak baik juga kepada tindakan kita. Segala tindakan yang berlaku semuanya selari dengan apa niat kita sebenarnya.

Ustazah menyeru bermula dari awal bulan Muharam ini segala niat perlu dilakukan seperti berikut

i.             Mulakan niat melakukan perkara yang elok dan sewajarnya. Dengan niat yang betul pasti menjadikan segala tindakan kita sebagai satu ibadah kepada Allah dalam melakukan apa juga perkara yang tidak bertentangan dengan syariah.

ii.           Per baharui semula niat kita ke arah sepatutnya dilakukan. Lakukan perkara-perkara yang sepatutnya dilakukan dari melakukan kemungkaran dan maksiat. Segala tindakan dan perbuatan akan lebih mudah terdorong kepada apa yang dituntut oleh Allah.

iii.          Perbaiki niat agar mana yang salah dan silap diperbetulkan semula. Jangan berterusan melakukannya perkara yang dilarang dan tidak memenuhi syariah. Perbaiki ke arah kebaikan dan dituntut agar apa yang dilakukan sentiasa diberkati dan di berkahi oleh Allah SWT.

Tidak rasa malu dan sukar untuk merubah niat sempena kehadiran tahun baru Hijrah 1436. Bermulalah dengan kebaikan dan ketaatan agar di akhir tahun hijrah tetap sama berada dalam keadaan sepatutnya. Allah kurniakan akal fikiran untuk fikirkan mana yang baik mana yang jahat untuk kita lakukan. Berfikirlah sejenak muhasabah diri perbetulkan niat agar apa yang kita lakukan ini sentiasa mendapat keredaan dan kerahmatan Allah SWT nanti.

Sabda Rasulullah SAW “Sesungguhnya setiap amalan itu hanya dengan niat. Dan sesungguhnya setiap orang hanya mendapat balasan mengikut apa yang diniatkan. Sesiapa yang berhijrah untuk mencari duniawi atau untuk mendapatkan wanita yang ingin dikahwini, maka (pahala) hijrahnya itu mengikut niatnya.” (Riwayat Bukhari).

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda “Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barang siapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan Rasul Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul Nya. Barang siapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).