Cukup menggembirakan andai kata kita
memohon kepada pelanggan untuk mendapatkan referral telah diterima dengan hati
terbuka oleh mereka. Memberikannya kepada kita amat bermakna sama sekali. Tidak
perlu bersusah payah memikirkan mana hendak mendapatkan bakal pelanggan lagi.
Semuanya telah tersedia dan memudahkan lagi tugasan kita untuk menjual kepada
pelanggan yang baru pula.
Cuma bezanya dengan referral yang diterima
pasti memudahkan lagi tugasan dalam menjual kerana pelanggan yang perkenalkan
referral tersebut kebiasaannya akan menceritakan kepada mereka terlebih dahulu.
Sekurang-kurangnya cerita awal mengenai diri dan produk kita telah pun mereka
ketahui.
Pastikan apabila memperoleh referral kita
melakukan perkara-perkara seperti berikut
1. Bersikap
tanggungjawab
Bertanggungjawab dengan nama-nama referral
yang diperkenalkan. Simpan rahsianya dari diketahui orang lain. Bertanggung
jawab dalam menghubunginya bukan baru dah sebulan ada masa hendak
menghubunginya pula. jaga nama baik dan tahap perkhidmatan kita bukan setakat
pada pandangan referral yang diperoleh tetapi juga pada pemberi referral
tersebut.
2. Lakukan susulan
Bertindak segera. Lagi cepat lagi bagus.
Sekali kita bertangguh selagi itu akan berat untuk melakukannya. Setiap
oportuniti jangan dibiarkan terlepas begitu sahaja. Genggam betul-betul agar hasilnya
boleh kita nikmati segera.
3. Berikan
penghargaan
Jangan lupa diri ucapkan terima kasih pada
orang yang memberikan nama-nama referral yang diterima. Orang dah tolong,
belajar bersyukur pada Allah dan yang memberi bantuan. Berhemah dan merendah
diri agar di masa hadapan masih ada lagi orang yang sudi untuk menghulurkan
bantuan dan pertolongan.
4. Tunaikan janji
Tepati janji kepada pemberi referral.
Hubungi dan bantu referral yang diberikan. Tunjukkan kesungguhan kita dan bukan
meminta kosong memenuhi syarat sahaja.
5. Hulurkan
bantuan
Selesaikan masalah mereka dengan produk
yang ditawarkan. Buktikan dan tunjukkan bahawa segala apa yang kita perkatakan
benar-benar layak untuk mereka pertimbangkan betapa perlunya produk kita
terhadap mereka.
Jangan syok sendiri dapat referral tapi
tidak pergunakan sebaik mungkin. Berikan perhatian sewajarnya sebagaimana
sasaran pelanggan yang lain. Buktikan dan tunjukkan yang kita benar-benar
mahukan referral yang diberikan. Jangan menyombong tapi rendahkan diri mohon
pertolongan lagi dan lagi dari pelanggan kita untuk memberikan kepada kita
sebanyak yang boleh referral yang ada di tangan mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan