Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 19 Mac 2015

HANYA SEKETIKA


Terngiang-ngiang dibuatnya apabila hanya seketika sahaja kita gagal mendapatkan penutupan jualan. Merasakan pada mulanya bakal pembeli bersetuju untuk menerimanya namun apakan daya rupanya hancur luluh dan lebur dibuatnya begitu sahaja. Hanya sedikit kelalaian walaupun seketika berapa banyak pula kita akan menanggung kerugian.

Inilah yang perlu untuk kita elakkan ia sama sekali. Setelah penat bertemu, berinteraksi, memberikan presentation yang terbaik, menerangkan penerangan yang sewajarnya namun hasil yang sepatutnya hilang begitu sahaja. Alangkah ruginya. Buang masa dan tenaga sahaja. Mungkin apa yang telah kita lakukan tanpa kita sedari membuatkan bakal pelanggan mengubah fikiran tidak bersetuju apabila

1.    Tidak memberikan tumpuan sepenuhnya kepada bakal pelanggan tersebut.

2.   Keadaan kelam kabut berlaku kebetulan ada bakal pelanggan lain yang terpaksa kita melayani sama.

3.   Berfikir sejenak mencari jawapan yang tiada kepastiannya boleh ataupun tidak.

4.   Melayan deringan telefon yang mendatang secara tiba-tiba.

5.   Tidak memberikan ruang dan peluang kepada bakal pembeli mengemukakan apa yang mereka mahukan dan inginkan.

6.   Intonasi suara dan gerak badan yang tidak digemari oleh bakal pembeli tersebut tanpa kita sedari.

7.   Terlalu fikirkan untung yang bakal diterima sehingga menjejaskan diri untuk membantu dan menolong bakal pembeli di hadapan kita selesaikan permasalahan yang mereka tanggung selama ini.


Ruginya rasanya kalau perkara yang dinyatakan seperti di atas tidak sama sekali diperbetulkan segera. Kerana waktu yang sekejap dan seketika sememangnya masih boleh lagi untuk kita akan kehilangan seorang bakal pembeli begitu sahaja. Muhasabah sentiasa perbetulkan diri mana yang masih tidak kena lagi agar kita tahu tidak sama sekali diulang kan lagi dan lagi di masa hadapan.