Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 26 September 2014

PENTINGNYA SILATURAHIM




Jalinkan silaturahim dan jaga ukhuwah sesama kita. Jangan mudah fikirkan perihal tentang kita seorang sahaja. Lebih baik menjaga hubungan dengan orang dari menjaga kepentingan peribadi yang tidak ke mana penyudahnya. Terdapat banyak bukti kenapa silaturahim menjaga hubungan sesama manusia amat diperlukan. Antara dalil-dalilnya adalah

Pertama
Dari Jubair bin Muth’im ra, Ia mendengar Nabi SAW bersabda :” Tidak akan masuk syurga orang yang memutus silaturahim “  ( Hadis Riwayat Al-Bukhari & Muslim ).

Kedua
Dari Abi Sa’id Al-Khudri ra berkata, bersabda Rasulullah SAW  Tidak akan masuk syurga pemilik lima hal berikut :  Peminum arak, orang yang percaya kepada sihir, pemutus silaturahim, dukun dan yang suka mengungkit-ungkit kebaikan.”  ( Hadis Riwayat Ahmad ).

Ketiga
Dari Al-Barra  berkata, bersabda Rasulullah SAW “ Tidak bertemu dua orang Muslim lalu bersalaman, maka pasti diampunkan dosa keduanya, sebelum keduanya berpisah.”( HR Ahmad, Abu Daud dan At-Tirmidzi ).

Keempat
Firman Allah yang bermaksud “Tidak akan ada kebaikan pada kebanyakan bisikan-bisikan mereka, kecuali bisikan-bisikan dari orang yang menyuruh (manusia) memberi sedekah, atau berbuat makruf, atau mengadakan perdamaian di antara manusia. Dan barang siapa yang berbuat demikian karena mencari keredaan Allah, maka kelak Kami memberi kepadanya pahala yang besar.” (Surah An-Nisa : 114)

Kelima
Dari Abdillah bin Salam ra berkata ketika Rasulullah SAW tiba di Madinah, orang berebut mendekat kepadanya, aku termasuk yang berebut. Tatkala nampak jelas kepada ku wajahnya, saya tahu bahawa wajahnya bukan wajah pendusta. Dan yang pertama saya dengar darinya, beliau bersabda “Sebar luaskan salam, bersedekahlah dengan makanan, bersilaturahimlah,  dan solat lah di malam hari saat orang lain lelap tidur, kamu akan masuk syurga dengan selamat.”  ( Hadis Riwayat. Ahmad dan Ad-Darimi ).

Semoga dengan dalil-dali yang diberikan ini akan menguatkan lagi tindakan kita mencari, dan mengekalkan lagi silaturahim dengan siapa juga. Bukan sahaja nak menjual tapi kerana ia nya menjadi satu tuntutan Agama untuk kita lakukan dengan sebaik yang mungkin. Kalau kita tidak memulakannya siapa lagi? Tepuk dada tanyalah iman.