Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 2 September 2014

KEGAGALAN DALAM TIM JUALAN




Memeningkan kepala bila kakitangan jualan yang diambil dan dilatih mengikut acuan yang kita mahukan masih gagal bertindak melakukan jualan seperti mana yang telah berjaya melakukannya. Seolah-olah ada batu penghalang dan pendinding untuk mereka melakukannya yang terbaik buat dirinya. Mulalah kita sebagai ketua atau peneraju tim jualan merasakan serba tidak kena dan timbul satu penyesalan mengapa kita perlu mengambil dirinya pula.

Perlulah diingat mereka sebenarnya bukanlah seorang yang kalah tetapi hanyalah tidak berprestasi seperti mana yang kita harapkan. Mungkin terdapat banyak faktor yang mungkin kita kena ketahui kenapa ia nya terjadi di mana antaranya adalah

i.             Salah tugasan. Kena ketahui di mana kekuatan dan kelemahan mereka. Pergunakan kekuatan mereka tapi jangan sesekali menyerang kelemahan mereka. Selagi kita menyerang kelemahan mereka sudah pasti kekuatan diri mereka langsung tidak kita sedari.

ii.           Kekurangan latihan dan memberikan latihan. Selagi latihan tidak diberikan selagi itulah pengetahuan tentang tugasan menjadi kabur dan terpinga-pinga dibuatnya. Jangan kerana kita dah tahu segala-galanya kita mudah merasakan orang lain turut sama seperti kita. Elakkan berfikiran sebegini kerana ia nya boleh menghancurkan harapan orang lain pula. Lain orang tidak sama tahap kepandaiannya. Adunkan sebaik mungkin agar segala masalah yang timbul boleh diselesaikan dengan sebaik yang termampu.

iii.          Terlalu baik hati dengan kakitangan yang diambil bertugas. Semuanya kita katakan ya walaupun kakitangan tersebut melakukan kesalahan dan kesilapan yang disengajakan. Main tidak apa sahaja asalkan kita sanggup menjaga hati dan perasaan kakitangan tersebut dari menjaga periuk nasi kita sendiri.

iv.          Tiada ketegasan sehingga apa yang berlaku kita main mudah menerimanya. Sepatutnya kita yang merencanakan pergerakan mereka melakukan jualan bukannya mereka yang menentukannya pula. Seolah-olah semua nya ya sahaja bagi kita apa yang mereka perkatakan. 

Jangan berikan perkataan-perkataan yang negatif kepada mereka seperti ‘bodoh’, ‘makan gaji buta’, ‘menyesal aku ambil’ dan sebagainya yang boleh menjejaskan kredibiliti kita kepada mereka. Jangan serang dengan sesuka mulut kita menyatakannya. Hormat mereka akan hilang begitu sahaja kepada kita. Satu jari kita tuding kepada mereka bermakna tiga jari lagi ke arah diri kita menyatakan tidak betulnya kita akan apa yang kita tudingkan. Berfikirlah dengan sebaik mungkin sebelum kita melakukan tindakan.