Kenapa kita tidak di galakkan untuk menipu?
Antara perkara-perkara yang boleh menjejaskan perbuatan buruk ini adalah
i. Boleh mengakibatkan Prospek/Bakal Pelanggan/Pelanggan akan hilang kepercayaannya kepada kita
ii. Apabila mereka mengetahuinya perlakuan buruk ini, hanya boleh sekali sahaja pelanggan akan bersama kita
iii. Pelanggan yang telah bersama kita nanti sudah pasti suatu hari nanti akan merasa hilang hormatnya kepada kita
iv. Kita juga kehilangan hubungan yang panjang dan berkekalan yang mana akan sukar untuk mendapatkan nanti sama da ‘Jualan Berulang’ atau ‘Cross Sale’ nanti
v. Secara otomatik kita sebenarnya akan menekan atau memaksa pelanggan melakukan keputusan dengan segera dan tergesa-gesa
vi. Kerana mementingkan diri kita sendiri, kita alpa dan lupa akan segala kehendak dan kemahuan setiap pelanggan
vii. Masalah dan kehendak pelanggan bukan masalah kita untuk ambil berat
viii. Nama baik organisasi dan majikan kita akan turut terjejas di atas perbuatan ini.
Amat mendukacitakan jika keadaan sebegini berlaku di tempat kita. Hanya kerana sibuk mengejar komisen dan target yang di berikan, kita terlalu lupa dan tidak mengambil endah keperluan pelanggan-pelanggan dan menjaga hati rakan sekerja di sekeliling kita. Sikap tamak haloba dan mementingkan diri sendiri ini perlu di ubah segera demi menjaga nama, team kita dan seterusnya organisasi tempat kita bernaung ini.
Lakukan lah secara beretika dan berhemah kerana apabila berjaya mendapatkan seseorang pelanggan itu dengan baik dan telus, insyaAllah hubungan baik ini akan berterusan selama-lamanya. Allah sentiasa membantu dan menolong sesiapa dari hambanya yang bersikap baik dan jujur.
‘Terlajak perahu boleh di undur, terlajak kata buruk padahnya’
Tiada ulasan:
Catat Ulasan