Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 3 Ogos 2011

BERNASIB BAIK

Dah kalah nak buat macam mana.....
Baru-baru ini anak bongsu saya berkata “Eleh Malaysia kalah pun kira nasib baik jer kat Singapura.”

Lalu saya pun menyampuk “sebenarnya nak, bukannya bernasib baik tetapi siapa yang bermain secara bersungguh dan mempunyai strategi yang baik sememangnya pasukan tersebut layak untuk menang”

Begitulah juga dalam bidang jualan, tiada istilah dalam bernasib baik tanpa usaha yang bersungguh dengan perancangan yang telti.

Bagi saya bukan bernasib baik kalau tiba-tiba sahaja anda boleh terus mendapatkan penutupan jualan yang di idamkan dengan begitu senang dan mudah sekali tetapi bagi saya adalah kebetulan  dan rezeki anda sahaja.

Tiada istilah Nasib baik dalam jualan. Selagi anda tidak berusaha untuk mendapatkannya selagi itulah nasib baik anda tidak akan muncul buat selama-lamanya.

Hanya orang yang malas dan mengharapkan simpati orang lain sahaja yang terlalu inginkan bernasib baik.

Allah telah berfirman di ayat Ali-Imran 3:182 : “Yang demikian itu adalah di sebabkan perbuatan tangan kamu sendiri dan bahawasanya Allah sekali-kali tidak menganiaya hamba-hambanya” dan

Firman Allah dalam surah Al-Najm 53:39 bermaksud : “Dan bahawasanya seorang manusia itu tiada memperolehi selain apa yang telah di usahakannya.”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan