Sumber fotot id.theasianparent.com |
Seperti kanak-kanak yang berkehendakkan sesuatu pada barang yang dimahukan
pasti merengek-rengek dan kalau boleh berdiri tegak berteriak menyebut mahukan
barang yang dihajati. Inilah ragam kanak-kanak tidak kira apa bangsa sekalipun
mengharapkan sesuatu barangan yang dimahukan diambil dan dibeli juga oleh kedua
orang tua atau penjaganya yang menjaga. Bolehkah kita dalam jualan turut
merengek-rengek meminta kepada pelanggan supaya apa juga produk yang ditawarkan
mesti diterima juga oleh mereka?
Jika inilah yang telah kita amalkan tolong berhenti segera! Jangan diamalkan
dan dibiarkan sama sekali menjadi cara dan kaedah kita dalam melakukan jualan.
Tidak betul dan salah sama sekali. Mungkin boleh menimbulkan simpati dan empati
orang pada kita yang merengek-rengek namun walaupun penawaran diterima juga
tapi sejauh mana boleh bertahan. Sudah pasti di masa hadapan jika bertemu
dengan mereka sama ada mahu melakukan jualan berulang atau terserempak dengan
mereka pasti mereka akan melarikan diri, menjauhkan diri dari kita dan seterusnya
sudah pasti tidak mahu lagi bersua muka dah dengan kita.
Ini yang dikhuatiri kerana jualan memerlukan kefahaman akan apa masalah
mereka, apa yang mereka mahukan dan carikan selama ini. Bukan suka-suka lakukan
jualan hanya memikirkan janji habis stok sudah memadai. Memanglah kita mahu
untung yang besar dan banyak tapi kepuasan mereka sepatutnya menjadi keutamaan
kita. Jurujual yang hebat pasti menjadi seorang konsultan tahu mencari jalan
selesaikan apa masalah yang dihadapinya. Bukan menurut kehendak kepentingan
diri sendiri. Tak guna pun kalau merengek-rengeknya ini dilakukan dalam jualan.
Berubah demi kebaikan dan masa depan karier kita dalam melakukan jualan. Orang
akan lebih respect dan hormat lagi pada kita.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan