Sumber foto www.gretchenrubin.com |
Bukan
semuanya apa yang kita jualkan menemui kebenaran pada bakal pembeli yang kita
temui. Tidak memenuhi apa yang dicari dan dimahukan terus mengatakan yang
sebenarnya kita telah salah dalam menjual. Sememangnya kelu lidah diam seketika
mendengar bangkangan dan bantahan yang diterima. Sehingga pada akhirnya kita
akan mengatakan ‘Awak betul dan saya salah’. Inilah situasi yang
perlu untuk kita hadapi. Pahit yang terpaksa ditanggung oleh kita dalam
menghadapi situasi sebegini.
Beringatlah
apabila kita mengatakan ’Awak betul dan saya salah’ bukan
bermakna
1. Kita sentiasa melakukan kesalahan
2. Sememangnya kita yang bersalah
3. Kita gagal dalam menjual
4. Tidak pandai menerangkan perkara yang
sepatutnya
5. Harapan mereka tidak kesampaian atas produk
yang ditawarkan
6. Main hentam dalam melakukan jualan
7. Tidak pandai menjaga hati dan perasaan
mereka
Mengaku
kalah bukan bermakna telah tewas selama-lamanya. Sebenarnya memberi ruang semula
kepada kita perbetulkan semula menguatkan hujah membina keyakinan diri semula. Akui
mungkin semasa memberi penerangan ada kesilapan dan kesalahannya di samping tersalah
sasar pelanggan yang kita mahukan. Semuanya cabaran dan dugaan yang perlu kita terima
dan hadapi dengan sikap yang terbuka berlapang dada. Sekurang-kurangnya kita lakukan
sebegini akan lebih mudah buat kita
1. Kita semakin dihormati
2. Menanam sikap merendah diri kepada sesiapapun
3. Akui kesilapan dan kesalahan kita dari awal
lagi
4. Di masa hadapan kita akan lebih mudah berinteraksi
dan melakukan jualan padanya
5. Maruah diri tetap terjaga dan terbela
Janganlah
dikesalkan. Bukan semua yang kita jual pasti 100% orang mahu menerimanya. Terima
sahaja mungkin ada hikmah di sebaliknya. Ikhlas dan jujur dijadikan teras utama
dalam menjual mencari masalah orang untuk diselesaikan membantu dan menolong menerusi
produk yang ditawarkan. Lakukanlah dengan penuh keyakinan semasa kita melakukan
jualan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan