Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 17 Disember 2014

3 JANGAN DALAM JUALAN


Sumber foto www.murvine.com


Sebaik-baik dalam melakukan jualan terlebih dahulu kena kenal pasti apa yang dimahukan dan dicarikan oleh bakal pembeli. Selagi tidak kita ketahui dan fahami apa yang mereka carikan sudah tentu jualan kita tidak ke mana  perginya. Walaupun produk yang hebat dan mendapat sambutan ramai tapi mereka tidak berkehendakkan pasti produk tersebut masih tidak mampu terjual juga. Umpama produk telefon bimbit katakanlah produk jenama A cukup terkenal dan mendapat sambutan namun tidak semua orang mahu membelinya kerana masih terdapat pilihan lain untuk orang memilih dan membelinya mengikut spesifikasi masing-masing.

Kerana itu dalam jualan kena lakukan perkara asas ini agar orang lebih fahami dan merasa mahu untuk mendapatkan produk yang kita tawarkan. Bukan permainan silap mata atau mengharapkan ketentuan nasib semata-mata tetapi kesungguhan dan keutuhan diri kita melakukannya sudah pasti akan berbalas juga akhirnya. Perkara asas yang dimaksudkan ini adalah

i.             Jangan tinggalkan sama sekali promosi dan pengedaran risalah (flyers) setiap masa dan ketika. Konsisten dan berterusan dalam setiap masa melakukan tanpa henti-henti perlu dilakukan secara tetap dan berkala. Jangan terlalu yakin hebahan mulut akan berlaku sewenang-wenang. Ketepikan dahulu suka membuat andaian dan tanggapan terlebih dahulu tapi lakukan sahaja selagi kudrat yang ada boleh digunakan lagi.

ii.           Jangan berhenti memberi penerangan demi penerangan baik semasa berhadapan seorang demi seorang, semasa sesi taklimat mahupun ketika ada pertanyaan dikemukakan pada kita. Apa sahaja yang mereka mahukan jelaskan secara berhemah dan bersopan. Biar padat, ringkas dan mudah diterima oleh logik akal. Selagi ramai yang bertanya selagi itulah produk akan mudah terjual dan begitulah sebaliknya. Ketahui pengetahuan produk secara mendalam agar setiap penerangan yang kita berikan pada siapa pun juga yang mendengarnya akan berpuas hati dengan apa yang kita maklumkan.

iii.          Jangan perkhidmatan selepas jualan langsung kita abaikan. Per mudahkan setiap pelanggan yang telah pun menerima tawaran kita. Berikan khidmat selepas jualan yang memuaskan hati mereka walaupun mungkin ada pertanyaan mereka ini kadang-kadang membuatkan kita marah, geram, lawak dan sebagainya. Layani sahaja kehendak mereka yang mungkin juga kita rasakan mereka mungkin mengada-ada, nak menguji atau mementingkan diri mereka sahaja. Tidak salah menjaga karenah mereka kerana yang salahnya adalah kita langsung buat tak tahu apa sahaja aduan mereka terhadap kita. Semasa jual bukan main manis mulut kita menjual tapi selepas jualan terus kita abaikan mereka pula begitu sahaja.

Nak berikan yang terbaik lakukan 3 perkara dinyatakan. Bukan bila dah jual kita tinggalkan mereka begitu sahaja. Juallah apa produk sekalipun hubungan persahabatan secara akrab perlu dicipta dan dilakukan. Mana tahu kalau ini yang boleh kita lakukan sudah tentu jualan berulang, mendapatkan rujukan dan hebahan mulut dari mereka boleh kita terima dengan senang hati. Cuit satu gerak sepuluh, alangkah senangnya tugas menjual kita. Berikan yang terbaik bukan terburuk kerana imej dan periuk nasi kita perlu dijaga dan disemai setiap masa dan ketika.