Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 7 Januari 2015

20 KUNCI PENETAPAN MATLAMAT


Sumber foto - gmatclub.com

Manusia rata-rata mempunyai keupayaan untuk mencapai apa sahaja. Kekurangan keupayaan adalah asas dalam menghadapi cabaran. Cabarannya adalah untuk mengetahui apa yang anda mahu dan bersedia untuk berkorban, berubah, dan berkembang bagi memenuhi kekurangan tersebut.

Jika anda bersedia dan mempunyai matlamat atau lebih dalam fikiran, laburkan masa beberapa minit untuk lakukan langkah-langkah berikut bagi penetapan matlamat anda dan lihat apa yang akan berlaku seterusnya.
1.     Jika matlamat bukan secara bertulis, bermakna ia bukan matlamat. Satu matlamat yang tidak bertulis adalah hanya satu hasrat atau mimpi, yang tidak pernah berlaku. Oleh itu lakukan secara bertulis, kerana ia adalah satu komitmen.
2.     Jika ia bukan khusus, ia bukan matlamat juga. Keinginan yang luas dan matlamat yang tinggi pasti tidak mempunyai kesan. Ia mesti konkrit dan kukuh.
3.     Matlamat mesti diyakini. Jika anda tidak percaya anda boleh mencapai matlamat tersebut, bermakna anda tidak akan menanggung apa-apa pun.
4.     Satu matlamat yang berkesan adalah satu cabaran yang menarik. Ia mesti menuntut tindakan terbaik sama ada sedikit atau lebih, sama sekali ia tidak akan mengubah cara anda dan meningkatkan kualiti kehidupan.
5.     Matlamat mestilah selaras dengan maklumat baru. Sesuaikan ke bawah jika matlamat tersebut menjadi satu kesukaran atau per tingkatkan jika terlalu mudah pula.
6.     Matlamat dinamik membimbing pilihan kita. Jika anda mahu yang amat sangat, anda pasti mematikan TV dan memikirkan kaedah terbaik untuk merealisasikannya. Sasaran matlamat akan menunjukkan kepada tindakan dan cara yang betul untuk mendapatkan keputusan terbaik.
7.     Jangan menetapkan matlamat jangka pendek sehingga melebihi daripada 90 hari. Jika anda menetapkan matlamat jangka pendek yang mengambil masa lebih daripada 90 hari, mungkin minat untuk mencapainya semakin merudum.
8.     Kekalkan keseimbangan antara matlamat jangka panjang dan jangka pendek. Matlamat jangka panjang cenderung kepada yang tersembunyi dalam kabus masa depan. Tetapkan juga matlamat jangka pendek seperti mendapatkan pakaian, kereta, bersiar-siar di hujung minggu demi memastikan keseronokan berterusan.
9.     Sertakan sekali bersama dengan orang yang anda sayangi akan matlamat anda. Libatkan mereka dan pasti ada orang akan peringat kan sentiasa termasuk menjadi pendorong apabila diperlukan nanti.
10.   Tetapkan dalam semua bidang kehidupan. Ada matlamat lain selain objektif kerjaya anda untuk dicapai sama.
11.   Serasikan semua matlamat. Jika terdapat konflik yang berlaku fahami keutamaannya untuk diselesaikan terlebih dahulu
12.   Kaji secara harian. Ingat, matlamat jangka panjang hanya boleh dicapai jika matlamat jangka pendek berjaya di capai pada kemuncaknya.
13.   Tetapkan matlamat yang jelas. Penentuan bukan setakat apa yang anda mahu tetapi juga pada tempoh yang diperlukan. Beri tumpuan dan luangkan sedikit masa setiap hari memikirkan matlamat tersebut.
14.   Jangan pahat matlamat anda dalam granit. Kadang-kadang anda perlu mengubah suai semula matlamat untuk mematuhi keutamaan anda dalam kehidupan.
15.   Menjangkau ke masa depan. Idea penetapan matlamat adalah untuk merancang kehidupan anda daripada menerima kehadirannya. Mulakan dengan menetapkan matlamat 20 tahun. Kemudian disempitkan pula ke bawah hingga 10 tahun, lima tahun, 30 bulan, 12 bulan, secara bulanan, mingguan, dan akhirnya matlamat untuk esok dan setiap hari bagi minggu-minggu yang akan hadir.
16.   Menetapkan matlamat setiap hari, dan keputusannya di kaji setiap malam akan keberkesanannya.
17.   Idamkan matlamat anda. Bayangkan diri anda mampu memiliki apa yang anda telah tetapkan matlamat tersebut.
18.   Tetapkan aktiviti mencapainya bukan hasil akhir yang diperoleh. Aktiviti yang berkesan akan membawa kepada hasil akhir dengan sendirinya.
19.   Memahami nasib diri bagaimana ia mampu membuat nasib tersebut bekerja untuk anda. Menjangkakan sesuatu yang baik berlaku, pasti yang baik juga akan di terima.
20.   Mulakan sekarang. Buat matlamat tetapkan 90 minit fikirkan dan tumpukan apa yang dimahukan.
 
Kemudian, memperuntukkan 10 minit sehari untuk 21 hari akan datang untuk mengkaji dan mengubahnya. Selepas itu, dua minit sehari dan 30 minit seminggu adalah semua yang diperlukan untuk membuat anda berada di landasan yang betul.
           
Cuba sistem ini. Kongsi dengan orang tersayang anda & rakan perniagaan. Bayangkan apa akan jadi pada kehidupan yang dimahukan apabila semua orang sedang berusaha ke arah matlamat baru dan menyokong antara satu sama lain dalam pencapaian mereka.

Semoga tercapai apa yang di hajati.
 
Tom Hopkins

Terjemahan artikel dari Tom Hopkins International Inc
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan