Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 17 November 2014

MENCARI PELANGGAN


Sumber foto chefindemand.com


Sejauh mana keberkesanan kita dalam mencari pelanggan? Satu persoalan yang mungkin kita sahaja yang  mampu memberikan jawapannya. Semuanya bergantung pada keputusan akhir berapa banyak pendapatan yang terhasil atau sasaran yang telah diperoleh berbanding dengan sasaran yang ditetapkan. Memeningkan dan memenatkan  dalam usaha pencarian pelanggan seperti mana yang dimahukan. Adat kita menjual sememangnya pelanggan amat diperlukan.

Bermula dari prospek atau bakal pembeli perlu untuk kita kenal pastikan terlebih dahulu. Sudah kah kita melakukannya? Dari mana sumber untuk kita perolehnya? Inilah tugasan awal kita sebelum boleh kita lakukan jualan. Perkara asas yang perlu untuk kita lakukan agar jualan kita boleh dipermudahkan hanya kerana sasaran kita adalah betul dan tepat sama sekali. Mencari prospek terlebih dahulu perlu dilakukan. Memang akan membantu diri kita sebelum proses lain boleh dilakukan.

Antara kaedah atau cara untuk mendapatkan prospek yang dimaksudkan ini adalah melalui

i.             Senarai nama-nama yang diperoleh dari buku panduan telefon, dibeli dari agensi pembekalan nama, kad-kad perniagaan yang disimpan, saudara mara, sahabat handai dan sebagainya

ii.           Meminta referral 

iii.          Diperkenalkan oleh orang lain

iv.          Direct approach pada orang yang ditemui

v.            Dari aktiviti sosial seperti berpersatuan, jemaah masjid, NGO dan sebagainya

vi.          Mengenali jiran-jiran, adik-beradik, saudara mara atau sahabat handai

vii.        Menggunakan media sosial mencari prospek secara menambah kenalan dalam Fb, WeChart, Instagram, Google + dan sebagainya

viii.       Senarai alamat-alamat e-mel dalam laman-laman sesawang jabatan kerajaan, syarikat-syarikat perniagaan dan korporat

ix.         Senarai nama-nama pelanggan sedia ada dari majikan atau tempat kita bekerja

x.           Pembukaan kaunter dan taklimat untuk mendapatkan lebih ramai lagi sasaran pelanggan

Terlalu banyak sumbernya untuk kita peroleh. Antara mahu ataupun tidak sahaja untuk kita melakukan pencariannya. Hendak seribu daya yang tidak mahu itulah masalah terbesar buat kita untuk mencari penyelesaiannya. Jangan mengeluh atau merasa susah hati untuk mencari pelanggan. Sebenarnya semuanya berada di hadapan kita di sekeliling kita. Hanya mahu tindakan dari kita sahaja mendapatkannya bagi tujuan melakukan saringan dan mengenal pasti sasaran yang sepatutnya. Berjaya kita melakukannya sudah pasti pelanggan yang dimahukan pasti dalam genggaman kita pada akhirnya. Jangan mudah berputus asa dan kecewa untuk melakukannya.