Sumber foto : earncent.com |
Memeningkan apabila hendak menjual tapi terus dimarahi, ditegur dengan
keras dan dimaki dengan tidak semena-menanya. Semuanya berpunca dari
ketidakpuasan hati mereka atas perkhidmatan yang telah diterimanya terlebih
dahulu yang bukan dari kita yang menjualnya. Hanya disebabkan jenama dan produk
yang sama orang yang marah tidak mengira siapa juga di depannya asalkan dari
pengeluar produk dan jenama yang sama sememangnya dirasakan betul sahaja
tindakan mereka.
Tenang dulu bersabar dalam menempuhnya. Jangan lari tapi hadapinya dengan sebaik
mungkin dengan cara melakukan perkara seperti berikut
Tindakan pertama, dari kita banyakkan bersabar terlebih
dahulu. Jangan menengking balik atau mencelah apa yang di perkatakan. Dengar
sahaja leteran dan marahnya itu. Kalau sejam kena sejamlah tahan telinga kita
mendengarnya. Kawal kemarahan dan kekecewaan kita. Setiap yang berlaku ada
hikmah nya. Sebaik-baik tindakan ambil catatan catat kan apa yang mereka tidak
puas hati terhadap kita. Sekurang-kurangnya mereka tahu kita ambil berat apa
yang mereka perkatakan.
Tindakan kedua, walaupun menyakitkan hati namun tanya
semula dan sahkan apa yang telah mereka perkatakan agar mudah buat kita
membuatkan kesimpulan dan solusi penyelesaiannya. Berhemah dan bersopan dalam
apa juga keadaan dengan ketenangan yang ada. Pastikan jangan ada andaian dan
main agak-agak sahaja. Kalau ini dilakukan maka pelanggan tersebut akan pasti
semakin kecewa dan memberontak kemarahannya.
Tindakan ketiga, jangan sama sekali menjual kerana
pelanggan telah mengetahuinya. Berikan masa sedikit buat kita berjanji padanya
yang kita akan hadir semula padanya selesaikan apa juga kemarahan, bangkangan
dan bantahan yang berlaku jika kita merasakan agar sukar untuk diselesaikan.
Jika kita masih mampu untuk selesaikannya nyatakan secara berhemah dan bersopan
dengan segala logik akal bagi memenuhi kehendaknya. Bertindak jujur dan ikhlas
itu sebaik-baik peranan yang perlu kita berikan.
Jangan panik dan menggelabah. Terima dengan berlapang dada dengan hati yang
terbuka. Bukan semuanya kita lalui indah-indah sahaja. Sekali skala pasti keadaan
sebegini akan kita tempuhi. Semakin banyak yang kita tempuh semakin mematangkan
lagi tindakan kita. Redha apa sahaja yang dihadapi. Satu pelajaran baru telah kita
pelajari agar di masa hadapan jika berlaku lagi sekurang-kurangnya kita tahu dan
mampu untuk mengatasinya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan