Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 25 Februari 2015

5M BILA BERSUA



Lakukan yang terbaik bila berhadapan atau bersua muka dengan bakal pembeli atau pelanggan. Nak memikat dan menarik hatinya untuk berminat dan mengetahui lebih lanjut akan apa yang ingin kita sampaikan perlu kepada tindakan yang berhemah dan bersopan. Segalanya berpunca dari diri kita sendiri terlebih dahulu. Bermula dengan baik sudah pasti keyakinan mereka akan timbul.

Jangan main cincai sahaja. Adab kesopanan perlu di jaga bila bersua muka dan berinteraksi dengan mereka. Lakukan 5M apabila kita mula bersua dan bertemu dengan mereka iaitu

1.    Menyampaikan
Intonasi dan gaya bahasa yang lembut, bersahaja dan berhemah amat diperlukan bila bercakap terutama sekali pembuka bicara. Gaya percakapan yang mempesonakan pasti orang akan lebih terpikat dan mahu berinteraksi dengan kita. Bercakap dengan sopan tidak meninggi diri maklumlah orang menjual semuanya kena bermula secara berhemah dan mudah memikat hati mereka.

2.   Mendengar
Dengar dengan teliti dan bersungguh. Sebaik tindakan mendengar ambil catatan nota. Fahami apa yang di perkatakan agar mereka tahu kita benar-benar mendengar. Bila mereka bercakap pastikan jangan mencelah pula. Bagi peluang untuk mereka berkata dan bercakap sampai lenguh mulut mereka. Dengar betul-betul.

3.   Menyatakan semula
Sebaik-baiknya ulang sekali lagi secara apa yang kita faham bukan ulang apa yang mereka perkatakan satu persatu. Buktikan yang kita faham dan tahu apa yang mereka maksudkan. Jangan pula kita lakukan sehingga tujuh lapan kali pula sehingga boleh menimbulkan betul kah tindakan kita pada pandangan mereka pula.

4.   Memahami
Fahami dan di mengertikan. Jangan salah faham takut nanti kita disangka mengada-ada pula. Apa yang diperlukan dan dimahukan jelas sudah kita faham dan tahu. Elakkan pula mengambil masa yang lama untuk fahami sehingga berjam-jam baru kita tahu dan faham.

5.   Menghormati
Apa yang mereka perkatakan kena hormat. Hak mereka jangan kita abaikan. Jangan asyik nak main betul pada hak kita sahaja. Hormati dan terima apa juga yang mendatang. Nak orang hormat kepada kita kena pastikan yang kita terlebih dahulu menghormati orang.

Kita beradab mereka juga akan beradab dengan kita. Berkata yang baik-baik jangan sama sekali menyakitkan hati mereka. Tarik minat dan kepercayaan mereka terhadap diri kita terlebih dahulu dan bukannya produk. Semuanya berpunca dari kita kerana apa yang kita lakukan adalah menjual diri kita terlebih dahulu dari produk. Bila mereka dan selesa dan percayai akan kita sudah pasti apa yang kita sampaikan dan maklumkan tentang produk sudah pasti mereka akan berlapang dada dan sudi untuk mendengarnya. Ingat! Semuanya bermula dari kita juga.